Effektive public relations er en nødvendig forudsætning når virksomheder, organisationer og myndigheder skal navigere i et ofte komplekst og konfliktfyldt krydsfelt af både modstridende og sammenfaldende interesser blandt deres stakeholdere.
PR-branchens overdøvende succes skyldes i høj grad, at der er tale om en hyper-pragmatisk profession. Der er næsten ingen grænser for, hvilke midler - iblandt også de mindre fine - som kan komme i spil i dette krydsfelt.
På samme måde er public relations som teoretisk disciplin præget af evnen til at indoptage input fra konkurrerende discipliner.
PR-fagets multidisciplinære tilgang er i høj grad afspejlet i denne håndbog, hvor førende forskere og praktikere går i dybden med forskellige aspekter af public relations.
Håndbog i strategisk public relations behandler bl.a. stakeholder management, corporate social responsibility og corporate communication. Det er alle discipliner, som har det strategiske arbejde med virksomheders legitimitet og omdømme som omdrejningspunkt.
Desuden giver den overblik over specialdiscipliner som issues management, krisekommunikation, public affairs og investor relations, der fokuserer på enkelte stakeholdere eller særlige problemstillinger.
I tilknytning til Håndbog i strategisk public relations er der udgivet en casesamling.
Håndbog i strategisk public relations
Part of the series
Den Kommunikerende Organisation
Reviews
Press
Table of contents
- Introduktion til public relations ... 17
- Corporate communication mellem styring og fleksibilitet ... 47
- Et stakeholderperspektiv på corporate communication, værdiskabelse og tillid ...67
- Corporate Social Responsibility. Strategier for kommunikation af social ansvarlighed ... 87
- Internettet som nyt vilkår for virksomhedernes PR ... 107
- Planlægning og evaluering af kommunikation ... 137
- Employer branding. På opdagelse i en ny branding-disciplin ... 157
- Investor relations. Kommunikation med strategien som udgangspunkt ... 179
- Pressehåndtering ... 197
- Spin ... 221
- Public affairs og den politiske virksomhed ... 243
- Issues management ... 277
- Krisekommunikation ... 303
- Globalisering og fremtiden for PR-faget ... 333
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik