Content section
At undersøge læring
Buy the book
Aditional information
Indhold
Læring som forskningsfelt 9
Bogens formål 10
Læring 11
Forskningsfeltets bredde 11
De centrale spørgsmål og bogens indhold 16
Generelle forskningsmæssige problemstillinger 18
Bogens struktur 19
Emnevalg 23
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 25
Faglige perspektiver og erkendelsesinteresse 27
Undersøgelsens genstand 45
Undersøgelsens mål: Begrebsafklarende, evaluerende, konstruerende 49
Opsamling på kapitlet 50
Forslag til videre læsning 51
Øvelser 51
At vælge videnskabsteoretisk ståsted 53
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 55
Centrale begreber 57
Videnskabsteoretiske positioner 60
Videnskabsteori i udarbejdelsen af forskningsdesign 70
Opsamling på kapitlet 73
Forslag til videre læsning 73
Øvelser 74
At vælge undersøgelsesdesign 75
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 75
Undersøgelsesgenstand, teori og metoder 76
Erkendelsesinteresse 77
Undersøgelsesenheder 78
Rammer 79
Kvantitative og kvalitative metoder 80
Tid 81
Undersøgelse af et uddannelsesforløb for unge 82
Typer af undersøgelsesdesign 85
Opsamling på kapitlet 97
Forslag til videre læsning 98
Øvelser 98
At vælge teori 101
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 102
Hvad er teori? 105
Formålet med teori 107
Brugen af teori: Analytisk og empirisk begrebsanvendelse 108
Teorianvendende og teoriudviklende projekter 111
Brugen af teori teoribygninger som konstruktører eller lyskastere? 113
Brugen af teori sammenstykning af flere teorier i en undersøgelse 117
Opsamling på kapitlet 120
Forslag til videre læsning 121
Øvelser 121
Empiriske metoder 125
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 125
Empiriske tilgange og metodekategorier 127
Observationer 130
Interview 133
Spørgeskemaer 137
Registre og sekundær empiri 140
Dokumentstudier 141
Deltagerroller i spændingsfeltet mellem nærhed og distance 143
Kombinationsmuligheder og koblinger mellem kvalitativ og kvantitativ 145
Opsamling på kapitlet 147
Forslag til videre læsning 148
Øvelser 148
Analyse 149
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 150
Relationen mellem undersøgelse og analysemetode 150
Kontekstens betydning for analysen 154
Analysemetoder 156
Indholdsanalyse 157
Grounded theory 159
Induktiv og deduktiv analysemetode 160
Diskursanalyse 162
Didaktisk analyse 164
Narrativ analyse 166
Forhold af betydning for analyseproces og -fremstilling 168
Opsamling på kapitlet 177
Forslag til videre læsning 178
Øvelser 179
Konklusionen 181
Kapitlets formål, læringsmål og struktur 184
Eksempel: Nationale test i folkeskolen i et læringsperspektiv 185
Emnevalg og fagfelt 188
Videnskabsteoretisk ståsted og erkendelsesinteresse 191
Undersøgelsesdesign 193
Teorivalg 196
Empirisk metode 197
Analysemetode 201
Konklusionen som formidling 203
Opsamling på kapitlet 205
Forslag til videre læsning 208
Øvelser 208
Referencer 209
Indeks 220
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
Request free copyHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.