Content section
Ny i lærerjobbet
Buy the book
Aditional information
Forord 7
Indledning og læsevejledning 9
Overgangen mellem læreruddannelsen og de første år som lærer 17
Mellem empiri og pædagogisk filosofi 19
Læsevejledning 20
Kapitel 1
At være lærer 23
Fortællingen om den gode lærer 24
Den gode lærer på godt og ondt 25
Hvad er en profession? 29
Mellem profession og person 31
"Sådan en lærer vil jeg gerne være" - betydningen af en rollemodel 32
Fortællingen om den gode skole 34
Fortællingen om det gode barn 42
Fortællingen om de gode forældre 47
Opsamling 54
Opmærksomhedspunkter 55
Kapitel 2
Lærere mellem teori og praksis 57
Teori og praksis - et kort filosofisk overblik 61
Har uddannelsen klædt dig på? 64
Praksisnærhed og praksisfjernhed 66
Forskellige forståelser af teori og praksisforholdet 68
Hvorfor har du som lærer brug for teori? 71
Opsamling 73
Opmærksomhedspunkter 74
Kapitel 3
Etiske dilemmaer i lærerjobbet 75
Professionsetik 78
Individ eller fællesskab? 81
Moralsk stress 88
At være lærer mellem forældre og børn 91
Etisk refleksionsmodel 93
Opsamling 95
Opmærksomhedspunkter 96
Kapitel 4
Det organisatoriske chok 97
Arbejdskampe gennem tiden 99
Indenfor og udenfor - nedefra og ovenfra 104
Autonomi versus politisk styring 109
Opsamling 112
Opmærksomhedspunkter 113
Kapitel 5
Professionel dømmekraft og autoritet 115
Læreren som myndighedsperson 118
Det pædagogiske paradoks 122
At kunne sætte sig i andres sted 125
Professionel autoritet 126
Opsamling 130
Opmærksomhedspunkter 132
Epilog 133
Litteratur 135
Indeks 145
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.