Hvor går grænsen for hvad en afsender kan tillade sig for at overtale en målgruppe? Formidlingsetik vover at give et svar på dette spørgsmål.
Formidlingsetik giver også svar på disse spørgsmål: Er manipulation i en god sags tjeneste acceptabel? Hvilke retoriske midler er forsvarlige og hvilke ikke? Hvordan kan disse spørgsmål afgøres, og...
Read more
Hvor går grænsen for hvad en afsender kan tillade sig for at overtale en målgruppe? Formidlingsetik vover at give et svar på dette spørgsmål.
Formidlingsetik giver også svar på disse spørgsmål: Er manipulation i en god sags tjeneste acceptabel? Hvilke retoriske midler er forsvarlige og hvilke ikke? Hvordan kan disse spørgsmål afgøres, og lader det sig gøre at opstille en alment gyldig norm på et etisk værdigrundlag?
Gennem et tæt blik på et udvalg af eksempler - fra informationskampagner, reklamer, dybdeborende journalistik, politisk kommunikation og lignende - udvikler Jan Foght Mikkelsen et grundlag for kritik og diskussion af massekommunikation i den overtalende sags tjeneste. I Formidlingsetik udvikles således en etisk norm, som gør det muligt at vurdere de retoriske midler i massekommunikativ formidling.
Bogen består af tre dele:
- En systematisk redegørelse for formidlingsetikkens værdigrundlag, norm og problemstilling.
- En analyse af en række velkendte, men problematiske medieprodukter, bl.a. en del af aids-kampagnen, en politisk plakat og en reklamekampagne som kom i konflikt med forbrugerombudsmanden.
- Et bud på et moralskfilosofisk grundlag baseret på eksistentialistisk dialogetik, Habermas´ diskursetik, ideologikritik samt postmoderne og neopragmatisk filosofi.
Publisher:
Roskilde Universitetsforlag
Language:
Dansk
Illustrated:
Yes
Read less