Formidlingsetik | Samfundslitteratur

Search form

Content section

Formidlingsetik

- bidrag til en etik for strategisk massekommunikation

Hvor går grænsen for hvad en afsender kan tillade sig for at overtale en målgruppe? Formidlingsetik vover at give et svar på dette spørgsmål.

Formidlingsetik giver også svar på disse spørgsmål: Er manipulation i en god sags tjeneste acceptabel? Hvilke retoriske midler er forsvarlige og hvilke ikke? Hvordan kan disse spørgsmål afgøres, og...

Read more

Hvor går grænsen for hvad en afsender kan tillade sig for at overtale en målgruppe? Formidlingsetik vover at give et svar på dette spørgsmål.

Formidlingsetik giver også svar på disse spørgsmål: Er manipulation i en god sags tjeneste acceptabel? Hvilke retoriske midler er forsvarlige og hvilke ikke? Hvordan kan disse spørgsmål afgøres, og lader det sig gøre at opstille en alment gyldig norm på et etisk værdigrundlag?

Gennem et tæt blik på et udvalg af eksempler - fra informationskampagner, reklamer, dybdeborende journalistik, politisk kommunikation og lignende - udvikler Jan Foght Mikkelsen et grundlag for kritik og diskussion af massekommunikation i den overtalende sags tjeneste.  I Formidlingsetik udvikles således en etisk norm, som gør det muligt at vurdere de retoriske midler i massekommunikativ formidling.

Bogen består af tre dele:

  • En systematisk redegørelse for formidlingsetikkens værdigrundlag, norm og problemstilling.
  • En analyse af en række velkendte, men problematiske medieprodukter, bl.a. en del af aids-kampagnen, en politisk plakat og en reklamekampagne som kom i konflikt med forbrugerombudsmanden.
  • Et bud på et moralskfilosofisk grundlag baseret på eksistentialistisk dialogetik, Habermas´ diskursetik, ideologikritik samt postmoderne og neopragmatisk filosofi.
Publisher: Roskilde Universitetsforlag
Language: Dansk
Illustrated: Yes
Read less

Reviews

Press

"Det er alt i alt en meget anbefalelsesværdig bog om formidlingsetik, selv om der næppe er tale en så markant udgivelse at vi kan stille os med... Read more

Press

"Det er alt i alt en meget anbefalelsesværdig bog om formidlingsetik, selv om der næppe er tale en så markant udgivelse at vi kan stille os med fødderne på et helt nyt fundament for formidlingsetiske vurderinger."

Lars Pynt Andersen, Phd. stud. Handelshøjskolen i København og ekstern lektor på Retorik KU, i RetorikMagasinet nr. 45, september 2002 og på Kommunikationsforum.dk d. 20. september 2002.

Read less

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.