Content section
Det offentlige forbrugerklagesystem
i et retssikkerhedsmæssigt perspektiv
Buy the book
Aditional information
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord · 13
Del 1 · Indledning · 15
1. Problemformulering, begrundelse, metode og begrebsafklaring · 17
1.1 Problemformulering · 17
1.2 Begrundelsen for at vurdere retssikkerhedsmæssige krav under det offentlige forbrugerklagesystem · 23
1.3 Det metodiske valg · 32
1.4 Valget af retskilder, bearbejdelse af data og videnskabsretlig forskning · 35
1.5 Det analysestrategiske valg · 37
1.6 Afhandlingens opbygning · 38
1.7 Begrebsafklaring · 41
Del 2 · Rammen for afhandlingen · 59
2. Afgrænsning af det offentlige forbrugerklagesystem · 61
2.1 Forbrugerklagenævnet en offentligretlig forvaltningsmyndighed · 61
2.2 Nogle træk ved Forbrugerklagenævnets sagsbehandling · 63
Del 3 · Analysen · 101
3. Opfylder det offentlige forbrugerklagesystem grundlæggende retssikkerhedsmæssige krav om uafhængighed og upartiskhed? · 103
3.1 Det offentlige forbrugerklagesystem i forhold til retssikkerhedsmæssige krav om uafhængighed og upartiskhed · 103
3.2 Er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen et retssikkerhedsmæssigt problem for det offentlige forbrugerklagesystem? · 108
3.3 Er Erhvervs- og forbrugerorganisationernes nævnsmedlemmer at betragte som uafhængige og upartiske? · 115
3.4 Sammenfatning · 119
4. Opfylder det offentlige forbrugerklagesystem et grundlæggende retssikkerhedsmæssigt krav om ligebehandling af parterne? · 123
4.1 Om ligebehandling under det offentlige forbrugerklagesystem · 123
4.2 Foreligger der en ligebehandling af parterne ved forligsindgåelse? · 124
4.3 Forvaltningen af et ulighedsprincip i forbrugerklageloven · 136
4.4 Retssikkerhedsmæssige lighedsbetragtninger over forbrugerklageloven · 144
4.5 Sammenfatning · 151
5. Hvilke muligheder har parterne for at fremføre deres sag under det offentlige forbrugerklagesystem · 155
5.1 Formelle begrænsninger i klageadgangen til Forbrugerklagenævnet · 155
5.2 Mediationsprocessen i Styrelsen en begrænsning i klageadgangen til Forbrugerklagenævnet · 156
5.3 Retssikkerhed i Forbrugerklagenævnet vs. de godkendte private klage- og ankenævn · 174
5.4 I hvilket omfang har parterne lige adgang til at fremføre deres sag under den skriftlige behandling i Forbrugerklagenævnet? · 176
5.5 I hvilket omfang har parterne adgang til at fremføre deres sag under nævnsmødet? · 178
5.6 Afviklingen af nævnsmødet · 179
5.7 Det offentlige forbrugerklagesystem og de bevisuegnede klagesager · 191
5.8 Sammenfatning · 204
6. I hvilken udstrækning stiller ADR-direktivet retssikkerhedsmæssige krav til det offentlige forbrugerklagesystem? · 207
6.1 ADR-direktivets anvendelsesområde · 207
6.2 Forbrugerklagenævnet er ikke omfattet af ADR-direktivet · 208
6.3 Er mediationsdelen direktivkonform i et retssikkerhedsmæssigt perspektiv? · 210
6.4 ADR-direktivets grundlæggende retssikkerhedskrav med refleksioner til den danske ordning · 211
6.5 ADR-direktivets retssikkerhedskrav om ligebehandling af parterne sammenholdt med den danske ordning · 214
6.6 ADR-direktivets betydning for forbrugerklagesystemet · 223
6.7 Sammenfatning · 228
7. Hvordan skal det offentlige forbrugerklagesystem vurderes i lyset af EMRK artikel 6, stk. 1 s krav om parternes adgang til domstolene? · 231
7.1 Indledning · 231
7.2 Hvorfor er Forbrugerklagenævnet ikke omfattet af EMRK artikel 6, stk. 1 s processuelle retssikkerhedsgarantier? · 232
7.3 Stiller ordningen med Forbrugerklagenævnet særlige krav til muligheden for, at parterne efterfølgende kan indbringe sagen for domstolene efter EMRK artikel 6, stk. 1? · 234
7.4 Sammenfatning · 262
Del 4 · Konklusion · 267
8. Afslutning · 269
8.1 Konklusion og perspektivering · 269
Del 5 · Epilog · 277
9. Det offentlige forbrugerklagesystem anno 2018 · 279
9.1 Det offentlige forbrugerklagesystem nu under Nævnenes Hus · 279
9.2 Erhvervsministeriets evaluering af forbrugerklageloven den 3. maj 2018 · 280
9.3 Forbrugerklagenævnets interessenters vurdering af forbrugerklageloven · 281
9.4 Erhvervsministeriets vurdering af forbrugerklageloven · 283
9.5 Fremtiden for det offentlige forbrugerklagesystem? · 284
Litteratur · 287
Stikordsregister · 291
Bilag · 301
Sidebar section
Pensumeksemplarer ikke til rådighed
Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.
Læs mere om vores betingelserHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.