Visuel kommunikation i et følelsesperspektiv | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Visuel kommunikation i et følelsesperspektiv

61 visuelle greb og deres effekt

Del af serien VISUEL IDENTITET

Visuelle udtryk skaber forskellige følelsesreaktioner. Derfor er det som formgiver af visuel kommunikation afgørende at have forståelse for, hvordan form bliver til følelse hos modtageren af et visuelt understøttet budskab.

Visuel kommunikation i et følelsesperspektiv er både en teoretisk indføring i, hvordan vi som mennesker forstår og...

Læs mere

Visuelle udtryk skaber forskellige følelsesreaktioner. Derfor er det som formgiver af visuel kommunikation afgørende at have forståelse for, hvordan form bliver til følelse hos modtageren af et visuelt understøttet budskab.

Visuel kommunikation i et følelsesperspektiv er både en teoretisk indføring i, hvordan vi som mennesker forstår og fortolker visuelle stimuli, og en præsentation af praksisorienterede redskaber, der hjælper formgivere med at udvikle de mest velegnede visuelle koncepter for deres kunder. Bogen introducerer to nye analyseredskaber, Følelseshjulet og Kataloget over visuelle greb, som kan bruges til at kortlægge et verbalt budskabs følelsesprofil og finde profilens visuelle modparter. Med denne nye tilgang til formgivning får man mulighed for at italesætte den værdi, visuelle koncepter kan tilføre et kommunikationsprodukt.

Bogen henvender sig til såvel praktiserende visuelle kommunikatører som til studerende, der er interesserede i at skærpe kommunikationen om visuel formgivning og blive mere bevidste om, hvordan de i deres arbejde oversætter ord til visuelle symboler, figurer og former.

Forlag: Ajour
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2023), 
156 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788775720163
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2023), 
156 sider
Vejl. Pris
225,-
ISBN 9788775720170

Yderligere information

Indledning 7
Hvad vil du sige, til hvem og hvordan 7
Centrale begreber 8
Designerens tavse viden 13
Sådan bruger du bogen 15

Problemstillingen 16
Kløften mellem verbal og visuel kommunikation 16
Induktiv og deduktiv metode 18
Designprocessen bag kommunikationsdesign 21
Kløfter i designprocessen 23
Brobygning over designkløften 26

Teori 30

Det menneskelige følelsesregister 31
Form follows feelings 31
Et par psykologiske vinkler 37
Et brandingperspektiv 41
Et reklameperspektiv 43
Et brugerfladeperspektiv 46
Inspirationsfølelseshjulet 48

Retorik og visuelle greb 53
Visuel retorik som en gren af retorikken 53
De retoriske appelformer 54
Retoriske talefigurer 56
Kataloget med visuelle greb 58
Relevansmodellen 62

Kombination af teorierne 66
Fra ord til følelser 66
Fra følelser til appelformer 69
Fra appelformer til relevansmodellen 72
Fra relevansmodellen til form 75
Den endelige model for designbroen 77

Teori anvendt til design af visuel identitet 80

Designprocessen bag visuel identitet 81
Inspirationsfølelseshjulet anvendt til indsigt i følelsesappeller 83
Kataloget med visuelle greb anvendt til idégenerering 93
Designbroen anvendt til diskussion og idéudvælgelse 94
Afsluttende bemærkning 95

To nye værktøjer 97

Inspirationsfølelseshjulet 98

Katalog med visuelle greb 104

Litteratur 146

Billedindeks 148

Indeks 152

 

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.