Visuel identitet | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Visuel identitet

Designprocessen

Del af serien VISUEL IDENTITET

VISUEL IDENTITET – Designprocessen er den første bog på dansk, der giver et sammenhængende overblik over hele processen bag design af visuel identitet – fra brandstrategi til lancering. Bogen beskriver den generelle proces i fem faser med teori og best practice, herunder opbygning af brandidentitet, hensyn til funktionalitet, positionering og...

Læs mere

VISUEL IDENTITET – Designprocessen er den første bog på dansk, der giver et sammenhængende overblik over hele processen bag design af visuel identitet – fra brandstrategi til lancering. Bogen beskriver den generelle proces i fem faser med teori og best practice, herunder opbygning af brandidentitet, hensyn til funktionalitet, positionering og implementering. Bogens teori understøttes af et sjældent, og rigt illustreret, indblik i nyere cases fra tolv af Danmarks mest prisvindende designbureauer.

Udvikling af visuel identitet kræver tæt samarbejde mellem designkøber og -sælger. Som deltager i et visuel identitetsprojekt er det derfor vigtigt at kunne kommunikere om design, branding og implementering ved hjælp af de rigtige fagtermer. Hensigten med bogen er, at den skal fungere som en fælles reference for alle involverede parter.

Anne Mette Hartelius er lektor i grafisk design og visuel identitet ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun er uddannet civilingeniør og grafisk designer med 25 års brancheerfaring.

Forlag: Ajour
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2022), 
272 sider
Vejl. Pris
480,-
ISBN 9788775720132

Anmeldelser

Medier

"Det er meget inspirerende at få gjort teorien konkret og se, hvordan bureauerne løser vidt forskellige opgaver på hver deres måde, men også at de har mange af de samme overvejelser og metoder undervejs." – Dansk Journalistforbund

Læs mere
Medier

"Det er meget inspirerende at få gjort teorien konkret og se, hvordan bureauerne løser vidt forskellige opgaver på hver deres måde, men også at de har mange af de samme overvejelser og metoder undervejs." – Dansk Journalistforbund

Skjul beskrivelse

Yderligere information

    Indledning 8

Del 1. Krav og kriterier 14

    Brandaspekter 14
    Brandets DNA 15
    Brandessens 16
    Kerneværdier 17
    Brandpersonlighed 17
    Brandnavn 17
    Tonalitet 18
    Den indre brandopfattelse 18
    Positionering 19
    Værditilbud 19
    Brandløfte 19
    Autenticitet 20
    Kernefortælling 20
    Brand heritage 21
    Brandnarrativ 21
    Interessenter og målgrupper 22
    Definition af brandidentitet 22
    Brandarkitektur 24
    Brandvedligeholdelse 25
    Funktionelle krav 26
    Berøringspunkter 25
    Instrumentalitet 27
    Tekniske kravspecifikationer 28
    Analyse af berøringspunkter 30

Del 2. Agil projektstyring 81

    Iterative processer 83
    Den universelle problemløsningsmodel 84
    Design Thinking 87
    Scrum 90
    Fælles for Design Thinking og Scrum 92
    Sprints 91
    Roller og værktøjer 92 Designteamet 92
    Arbejdsmiljø 94

Del 3. Designprocessen i praksis 95

    Forventningsafstemning 95
    Briefing og debriefing 97

Fase 1. Research og problemafgrænsning 99

    Indsigtsgenerering 99
    Den indre opfattelse af brandet 101
    Audit af eksisterende visuelle identitet 103
    Audit af kommunikationsstil 103
    Produkt- og serviceaudit 103
    Audit af differentieringsparametre 103
    Audit af konkurrentlandskab 105
    Funktionalitetsaudit 106
    Udvikling af hypoteser til brandstrategi 109
    Brandplatforme 110
    Brandpositioneringskort 112
    Optakt til fase 2 112

Fase 2. Idégenerering 161

    Udforskning af løsningsrummet 162
    Idégenerering som iterativ proces 165
    Initialisering af idégenereringen 166
    Idégenereringens iterationer 167
    Værktøjer til idégenerering i grupper 167
    Individuel idégenereringsteknik 169
    Optakt til fase 3 173

Fase 3. Udvælgelse 174
    Indsnævring af løsningsrummet 174
    Brugertests: Fra pretotyper til prototype 174
    Udvælgelse som iterativ proces 177
    Initialisering i udvælgelsesfasen 178
    Designudvikling: Ideerne får krop 178
    Testiterationer 181
    Testpersoner 182
    Testmetoder 182
    Testemner 182
    Syntese 184
    Optakt til fase 4 186

Fase 4. Specificering 187

    Designguide og digitale assets 188
    Brugervenlighed 189
    Designguidens indhold 189
    Optisk justering 190
    Inspirationseksempler 191
    Digitale assets 191
    Agil udvikling af designguide 241
    Fra prototype til generelle regler 242
    Udvikling af øvrige produkter 249
    Optakt til fase 5 250

Fase 5. Implementering og lancering 251

    Forberede lancering 252
    God kontrol over designet 253
    Involvering af nøglepersoner 254
    Intern lancering 255
    Lancering 256
    Efter lancering 256
    At gøre brandet stærkt 256
    Kontrollen i hænderne på brugerne 257
    Ledelse af forandringsindsatsen 258
    Agil vedligeholdelse af design 259
    Vedligeholdelsesaftale 261
    Designsystemer og DAM 263
    Microsoft Office-tilpasning 264

Cases

    Studio Tobias Røder 33
    Studio C 46
    e-Types 58
    Barkas 70
    Kontrapunkt 113
    Designit 126
    Urgent 138
    Bold Scandinavia 150
    Make 193
    Ehrhorn Hummerston 206
    AM Copenhagen 218
    1508 230

 

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.