Bogcover til Universitetspædagogik

Universitetspædagogik

God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.

Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og videreudvikler egen undervisningspraksis inden for de rammer som universitetet og forskningsbaseringen danner om undervisningen - hvad enten det drejer sig om traditionelle forelæsnings- og vejledningsaktiviteter, case- og projektarbejde eller e-læring.

Forfatterne giver desuden den enkelte underviser redskaber til at overveje sit læringsteoretiske fundament.

Bogens hovedafsnit:

- Universitet som ramme
- Læring og forskningsbaseret undervisning
- Planlægning af kurser og lektioner
- Gennemførelse af selve undervisningen
- Vejledning
- Eksamen og evaluering
- Undervisningsudvikling for universitetsundervisere.

Vi udleverer ikke undervisereksemplarer af denne bog.

Universitetspædagogik findes også i engelsk oversættelse: University Teaching and Learning http://samfundslitteratur.dk/bog/university-teaching-and-learning


 

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2013), 500 sider
    ISBN: 9788759316375
    Academic Books
    405,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2013), 500 sider
    ISBN: 9788759319208
    Academic Books
    299,-
    Buy this product
  • Kapitel e-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2013), 40 sider
    ISBN: 9788759322550
    Academic Books
    29,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Bogen kan anbefales på det varmeste til alle, der interesserer sig for universitetsuddannelser."

Ingrid Stage i Magisterbladet 08, juni 2013

Indholdsfortegnelse

Universitetspædagogisk lærebog   hvorfor og hvad? · 15

1.1. Udviklingstendenser i universitetets rolle · 17

1.2. Forskningsbaseret undervisning · 43

2.1. Undervisning for læring · 65

2.2. Universitetspædagogiske modeller og principper · 93

2.3. Undervisningsmiljø · 105

3.1. Deltagerforudsætninger · 115

3.2. Kursusbeskrivelser · 133

3.3. Lektionsplanlægning · 147

3.4. Kursusplanlægning · 163

3.5. Instruktion af skriftlige opgaver · 173

4.1. Forelæsning · 177

4.2. Gruppearbejde · 189

4.3. Casebaseret undervisning · 201

4.4. Problemorienteret og projektorganiseret undervisning · 215

4.5.1. Aktiviteter i og uden for undervisningen · 229

4.5.2. Aktiviteter i fagene · 251

4.6.1. Feedback · 259

4.6.2 Clickers · 281

4.7. Diskussioner og argumentation i undervisningen · 289

4.8. E-læring · 299

5.1. Processtyring og kommunikation i vejledningen · 329

5.2. Teksten i vejledning   vejledning på tekst · 351

6.1. Eksamen · 369

6.2. Evaluering af undervisning · 409

7.1. Undersøgelse af egen undervisning · 423

7.2. Kollegial supervision · 433

7.3. Undervisningsportfolio · 445

7.4. Informationssøgning om universitetspædagogiske emner · 457

7.5. Underviserrollen · 469

Forfatterprofiler · 485

Stikord · 491

Køb for Buy this product

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik