Søgefelt

Content section

Universitetspædagogik

God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.

Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og...

Læs mere

God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik.

Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og videreudvikler egen undervisningspraksis inden for de rammer som universitetet og forskningsbaseringen danner om undervisningen - hvad enten det drejer sig om traditionelle forelæsnings- og vejledningsaktiviteter, case- og projektarbejde eller e-læring.

Forfatterne giver desuden den enkelte underviser redskaber til at overveje sit læringsteoretiske fundament.

Bogens hovedafsnit:

- Universitet som ramme
- Læring og forskningsbaseret undervisning
- Planlægning af kurser og lektioner
- Gennemførelse af selve undervisningen
- Vejledning
- Eksamen og evaluering
- Undervisningsudvikling for universitetsundervisere.

Vi udleverer ikke undervisereksemplarer af denne bog.

Universitetspædagogik findes også i engelsk oversættelse: University Teaching and Learning http://samfundslitteratur.dk/bog/university-teaching-and-learning


 

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2013), 
500 sider
Vejl. Pris
398,-
ISBN 9788759316375
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2013), 
500 sider
Vejl. Pris
318,-
ISBN 9788759319208
Kapitel E-bog (E-pdf)
1
(2013)
52
ISBN 9788759322635
Vejl. Pris
47,-

Anmeldelser

Medier

"Bogen kan anbefales på det varmeste til alle, der interesserer sig for universitetsuddannelser."

Ingrid Stage i Magisterbladet 08, juni 2013

Læs mere
Medier

"Bogen kan anbefales på det varmeste til alle, der interesserer sig for universitetsuddannelser."

Ingrid Stage i Magisterbladet 08, juni 2013

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Universitetspædagogisk lærebog   hvorfor og hvad? · 15

1.1. Udviklingstendenser i universitetets rolle · 17

1.2. Forskningsbaseret undervisning · 43

2.1. Undervisning for læring · 65

2.2. Universitetspædagogiske modeller og principper · 93

2.3. Undervisningsmiljø · 105

3.1. Deltagerforudsætninger · 115

3.2. Kursusbeskrivelser · 133

3.3. Lektionsplanlægning · 147

3.4. Kursusplanlægning · 163

3.5. Instruktion af skriftlige opgaver · 173

4.1. Forelæsning · 177

4.2. Gruppearbejde · 189

4.3. Casebaseret undervisning · 201

4.4. Problemorienteret og projektorganiseret undervisning · 215

4.5.1. Aktiviteter i og uden for undervisningen · 229

4.5.2. Aktiviteter i fagene · 251

4.6.1. Feedback · 259

4.6.2 Clickers · 281

4.7. Diskussioner og argumentation i undervisningen · 289

4.8. E-læring · 299

5.1. Processtyring og kommunikation i vejledningen · 329

5.2. Teksten i vejledning   vejledning på tekst · 351

6.1. Eksamen · 369

6.2. Evaluering af undervisning · 409

7.1. Undersøgelse af egen undervisning · 423

7.2. Kollegial supervision · 433

7.3. Undervisningsportfolio · 445

7.4. Informationssøgning om universitetspædagogiske emner · 457

7.5. Underviserrollen · 469

Forfatterprofiler · 485

Stikord · 491

Sidebar section

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.