Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Undervisning

mellem håndværk og kunst

Den aktuelle læreruddannelse er modulopdelt og styret af læringsmålsætninger. Det har på mange måder været en hensigtsmæssig og nødvendig udvikling, men sikringen af sammenhængen og den personlige refleksion over, hvordan de enkelte modulers kundskaber skal udmøntes i godt undervisningshåndværk, er forsvundet.

Denne bog er en...

Læs mere

Den aktuelle læreruddannelse er modulopdelt og styret af læringsmålsætninger. Det har på mange måder været en hensigtsmæssig og nødvendig udvikling, men sikringen af sammenhængen og den personlige refleksion over, hvordan de enkelte modulers kundskaber skal udmøntes i godt undervisningshåndværk, er forsvundet.

Denne bog er en håndsrækning til den lærerstuderende, som søger sammenhæng i sin grundfaglighed. Bogen forsøger at bygge bro imellem modulerne og inviterer til refleksion, så den studerende forstår uddannelsen som en helhed og sig selv som en professionel. På samme måde kan bogen læses af den erfarne lærer, som ved, at god undervisning altid udgår fra et solidt håndværksmæssigt grundlag. Netop det er bogens centrale ærinde, men den går skridtet videre ved at udfolde det vigtige ved lærerarbejdet, som rækker ud over håndværket. Nemlig hvad det er der sker, når undervisning bliver til kunstnerisk udfoldelse og optagethed af at hjælpe nogen med at hjælpe sig selv med at finde sig til rette i læring og i livet som sådan.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2016), 
175 sider
Vejl. Pris
188,-
ISBN 9788759324691
E-bog (LIX)
1. udgave (2016), 
175 sider
Vejl. Pris
150,-
ISBN 9788759326121

Yderligere information

Forord 7

Indledning

Om håndværk og kunst i undervisning 13

Lærerarbejdet har en driftsside og en udviklingsside 16

At kunne stemme af 20

 

1. Lærerpersonlighed og relationer 25

1.1 Lærerens faglighed 26

1.2 Lærerens personlighed 27

1.3 Personlige kvalifikationer 37

1.4 At kende egne styrker og svagheder 41

1.5 Lærerens evne til fortolkning i 1.-, 2.- og 3.-ordensperspektiv 56

1.6 Opsummering 68

 

2. Læring og motivation 75

2.1 Informationstilegnelse 75

2.2 Genuin læring 76

2.3 Om at blive til ved at fortælle 78

2.4 En læringsteori og -model 84

2.5 Opsummering 99

 

3. Læringsledelse og relation 101

3.1 Læringsledelse 101

3.2 Skolen en kultur 105

3.3 Nogen vil noget med nogen 107

3.4 Kulturelle forskelle blandt elever 119

3.5 Opsummering 12

 

4. Håndværket. Forforståelsesfortykning, fordybelse og feedback 125

4.1 Forforståelsesfortykning (forventningsafstemning) 127

4.2 Fordybelsen 130

4.3 Feedback 133

4.4 Opsummering 138

 

5. Kunst i lærerarbejdet 141

5.1 Relationer anerkendelse og afvisning 142

5.2 Det, som sker under alt det, vi ser og tror, sker 147

5.3 Læreren som forfører, vækkelsesprædikant eller forbillede 151

5.4 Spørgsmålets kraft i lærerens mund 155

5.5 Opsummering 157

 

Afslutning 161

Appendiks 163

Referencer 167

Stikordsregister 173

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.