Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Uddannelsesvidenskab

- en kritisk introduktion

Anders Kruse Ljungdalh (red.), Jonas Andreasen Lysgaard (red.) og Oliver Tafdrup (red.)

Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at...

Læs mere

Uddannelsesvidenskab er en tværfaglig videnskabelig disciplin, der søger at forstå uddannelse i spændet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Dette indebærer, at den, der arbejder med uddannelsesvidenskabelige problemstillinger, må forholde sig til, hvordan pædagogisk og filosofisk såvel som politisk og sociologisk tænkning er med til at rammesætte uddannelse og læring.

Bogen giver læseren en bred indføring i uddannelsesvidenskaben. Gennem 10 kapitler introducerer forskere, med tilknytning til uddannelsen Uddannelsesvidenskab på Aarhus Universitet, forskellige aspekter af det uddannelsesvidenskabelige felt. Bogen behandler læringsteoretiske og didaktiske perspektiver, organisatoriske perspektiver på bl.a. kompetenceudvikling, samt hvordan politiske rationaler og policy-udvikling er med til at præge uddannelsessystemet.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2017), 
244 sider
Vejl. Pris
248,-
ISBN 9788759324523

Yderligere information

Indhold

Hvorfor uddannelsesvidenskab? 7
Jonas A. Lysgaard, Oliver A. Tafdrup og Anders K. Ljungdalh

KAPITEL 1
Samtidsdiagnostik, videnspolitik og kritik 15
Med særligt henblik på uddannelse og uddannelsesvidenskab
Jens Erik Kristensen

KAPITEL 2
Læring og didaktik 51
Per Fibæk Laursen

KAPITEL 3
Uddannelsesteknologi 69
Bjarke Lindsø Andersen og Oliver A. Tafdrup

KAPITEL 4
Brugen af test i evaluering inden for uddannelse 87
Monica Carlsson

KAPITEL 5
Komparation og globalisering 113
Søren Christensen

KAPITEL 6
Et organisatorisk blik på uddannelse og læring 133
Bente Elkjær og Ulrik Brandi

KAPITEL 7
Uddannelsesstyring og -forvaltning 155
Katja Brøgger og Thomas Clausen

KAPITEL 8
Policy-analyse 175
Forskning i og for uddannelsespolitik
Pia Cort og Katja Brøgger

KAPITEL 9
Kritisk pædagogik kan forandre verden 199
Skæve perspektiver på Uddannelsesvidenskab
Steen Nepper Larsen

KAPITEL 10
Uddannelsesvidenskabelige praktikerfaringer 221
Anders K. Ljungdalh og Heidi Zuschlag

Stikordsregister 241

Sidebar section

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.