... Læs mere
I mere end 20 år havde DR's TV-Avisen monopol på nyhedsformidling i dansk tv. I 1988 var det slut.
Monopolet blev brudt, og konkurrencen på tv-nyheder var en realitet.
På kun få år opnåede TV2's Nyhederne at blive det mest sete nyhedsprogram; men også andre kanaler meldte sig i kampen om at få andel i danskernes nyhedsforbrug.
Stig Hjarvard præsenterer den første samlede analyse af, hvad der er sket med tv-nyhedsformidlingen, siden der kom konkurrence i dansk tv, og analysen af udviklingen i tv-nyhedernes form og indhold viser, hvordan nyhedsjournalistikken har ændret sig.
Hvor nyhedsformidlingen tidligere var styret af en politisk pålagt forpligtelse til at informere borgeren om samfundet, påvirkes nyhedernes form og indhold i stigende grad af en hensyntagen til seerne som forbrugere.
Det traditionelle væsentlighedskriterium får konkurrence fra kravet om nærhed, og hvad der er væsentligt at fortælle i nyhederne, afgøres i stigende omfang af, hvad redaktionen antager, den individuelle forbruger finder interessant.
Forlag:
Samfundslitteratur
Sprog:
Dansk
Illustreret:
Ja
Skjul beskrivelse