Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Styr(k) kommunikationen

Med metakommunikative redskaber

En grundlæggende introduktion til begrebet metakommunikation og de funktioner, metakommunikation har i kommunikation. Bogens teoretiske forståelsesramme er funderet i et bredt udsnit af fagtraditioner, ligesom forfatterne løbende giver praktiske eksempler, så alle uanset faglig baggrund vil finde funktionsopdelingen konkret og anvendelig.

Bogen...

Læs mere

En grundlæggende introduktion til begrebet metakommunikation og de funktioner, metakommunikation har i kommunikation. Bogens teoretiske forståelsesramme er funderet i et bredt udsnit af fagtraditioner, ligesom forfatterne løbende giver praktiske eksempler, så alle uanset faglig baggrund vil finde funktionsopdelingen konkret og anvendelig.

Bogen henvender sig til kommunikatører, studerende såvel som professionelle, der ønsker at blive skarpere på begrebet, eller som tænker, de mangler inspiration til at styre og styrke deres mundtlige og skriftlige kommunikation. Hvad enten konteksten er uddannelsesrelateret eller professionel, vil de konkrete kommunikative redskaber, bogen introducerer, være enkle at bringe i anvendelse.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2015), 
137 sider
Vejl. Pris
148,-
ISBN 9788759321522
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2015), 
137 sider
Vejl. Pris
123,-
ISBN 9788759322130

Yderligere information

FORORD 9

 

KAPITEL 1

INTRODUKTION TIL METAKOMMUNIKATION 13

Hvad er metakommunikation? 14

Kort om de tre redskaber 22

Hvorfor metakommunikere? 25

Opsamling 27

Bogens opbygning 28

KAPITEL 2

GUID KOMMUNIKATIONEN 31

Hvorfor skal man guide kommunikation? 31

Fokuserende metakommunikation 32

Dirigerende metakommunikation 36

Interagerende metakommunikation 45

Opsamling 48

KAPITEL 3

VÆGT KOMMUNIKATIONEN 49

Hvorfor skal man vægte kommunikation? 49

Definerende metakommunikation 50

Markerende metakommunikation 53

Positionerende metakommunikation 59

Opsamling 64

KAPITEL 4

PRÆG KOMMUNIKATIONEN 65

Hvorfor skal man præge kommunikation? 65

Vurderende metakommunikation 67

Reflekterende metakommunikation 72

Relaterende metakommunikation 79

Opsamling 84

KAPITEL 5

TRÆN BRUGEN AF METAKOMMUNIKATION 85

Planlagt eller spontan kommunikation 86

Træn din guidende metakommunikation 88

Øvelser i guidende metakommunikation 92

Træn din vægtende metakommunikation 95

Øvelser i vægtende metakommunikation 98

Træn din prægende metakommunikation 101

Øvelser i prægende metakommunikation 104

Øvelse i guidende, vægtende og prægende metakommunikation 106

Opsamling 107

KAPITEL 6

REDSKABERNES TEORETISKE GRUNDLAG 109

Forskning i metakommunikation 109

Guidende metakommunikation i teorien 113

Vægtende metakommunikation i teorien 117

Prægende metakommunikation i teorien 120

Opsamling 124

OVERSIGT 1

METAKOMMUNIKATIVE REDSKABER 126

OVERSIGT 2

TRÆNING AF METAKOMMUNIKATION 128

OVERSIGT 3

OVERSIGT OVER FAGTRADITIONER OG FORFATTERE 130

LITTERATUR 133

INDEKS 137

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.