Content section
Sprogvurdering af 2-årige
Køb bogen
Yderligere information
Indhold
Forord 9
Om at være professionel 9
Professionalisering af pædagogprofessionen 11
Sammenfatning 12
Forfatternes forord 15
Indledning 17
1. Sprogudvikling i 0-2-årsalderen hos et- og tosprogede børn 21
Børn med flere sprog 24
Familiære dispositioner 27
Miljø og sprogudvikling 30
Typisk sprogudvikling hos børn på 2 år 32
Leg 34
2. Prædiktorer 37
Pædagogisk indsats 40
Strukturerede indsatser 42
3. Sprogvurdering af børn 47
Vurdering af børn 49
Hvad er en sprogvurdering? 52
Hvem skal screene barnet? 54
Kvalitetskriterier 55
Børn med flere sprog 57
Vurdering af barnets spontantale 60
Vurdering uden barnets deltagelse 61
4. Materialer til udredning af småbørn 63
Screeninger 65
TRAS 66
Småbørn med tale- og sprogproblemer 66
Dialogkort 67
EVA 2-års talescreening 67
Sprogets milepæle 68
CDI-forældrerapporten 68
Test 69
Bayley 69
Bracken 70
EOWPVT-4 70
ROWPVT-4 71
PPVT-4 71
Børnemiljøevalueringer 72
ITERS 73
Opsamling 73
5. Pædagogiske indsatser til brug i handleplaner 75
Pædagogiske aktiviteter og værktøjer 84
Børnerelaterede udstillinger 85
Bøger 85
Finmotorisk leg 86
Krea 86
Musik og bevægelse 86
Klodser 87
Rollelege 87
Natur og science 87
Grovmotorik 88
Et tilbud med variation styrker læring 89
6. Handleplan 91
7. Samarbejde med forældre 99
8. Afsluttende ord 105
Litteratur 109
Indeks 115
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.