Sprogfag i forandring 2 | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Sprogfag i forandring 2

Pædagogik og praksis

SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.

Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige...

Læs mere

SPROGFAG I FORANDRING handler om undervisning i sprogfag: dansk og dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk med afsæt i grundskolen og med et brobygningsblik ind i ungdomsuddannelserne.

Denne 3. udgave består af to bind, der begge omhandler sprogfagenes hvad, hvorfor og hvordan. Bøgerne sætter fortsat fokus på den ofte vanskelige omsætning af læse- og læreplaner med afsæt i grundskolen til faktiske læringsprocesser i praksisrummet.

Dette andet bind har fokus på relationer mellem sprog- og kulturpædagogik i en anvendelsesorienteret tilgang til undervisning. Bogen fokuserer på de didaktiske foci, som udgør vigtige grundsten i den enkelte lærendes univers. Der er fokus på relationer mellem undervisning og læring, form og indhold, metodik og metoder, herunder digitale læremidler, literacy, task og den tidligere sprogstart. Som noget nyt inddrager vi spansk i rækken af sprogfag i bind 2.

SPROGFAG I FORANDRING henvender sig til sprogstuderende på professionshøjskoler og universiteter, sproglærere og -undervisere, master- og ph.d.-studerende kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med et flersproget og flerkulturelt perspektiv for øje.

Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
3. udgave (2019), 
196 sider
Vejl. Pris
240,-
ISBN 9788759332429
E-bog (VitalSource Bookshelf)
3. udgave (2019), 
196 sider
Vejl. Pris
180,-
ISBN 9788759334386

Yderligere information

Forord 7
Michael Byram

Indledning 13
Annette Søndergaard Gregersen (red.)

KAPITEL 1
Digitalisering i sprogfagene - et forskningsbaseret praksisperspektiv 21
Bente Meyer

KAPITEL 2
Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2 35
Kristine Kabel og Lone Krogsgaard Svarstad

KAPITEL 3
Task-baseret kommunikativ sprogundervisning 55
Michael Svendsen Pedersen

KAPITEL 4
Kritisk kulturel bevidsthed i spanskfaget 79
Susana S. Fernández

KAPITEL 5
Tidligere sprogstart: Forskningsanbefalinger og pædagogiske veje at gå 99
Petra Daryai-Hansen, Annette Søndergaard Gregersen, Robert Lee Revier og Karoline Søgaard

KAPITEL 6
Et studie i sammenlignende fagdidaktik i fremmedsprogsfagene engelsk, fransk, spansk og tysk fra folkeskole til de videregående uddannelser 137
Annette Søndergaard Gregersen

Om forfatterne 159

Litteratur 163

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.