Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Sprogfag i forandring

Pædagogik og praksis

En bog om undervisning i engelsk, tysk og fransk i grundskolen. Bogen omhandler såvel sprogfagenes hvad og hvorfor som deres hvordan og sætter ikke mindst fokus på den ofte vanskelige omsætning af uddannelsespolitiske lovkrav og pædagogiske ideer til faktiske læringsprocesser i skolens praksisrum.

Forfatterne tager afsæt i et funktionelt...

Læs mere

En bog om undervisning i engelsk, tysk og fransk i grundskolen. Bogen omhandler såvel sprogfagenes hvad og hvorfor som deres hvordan og sætter ikke mindst fokus på den ofte vanskelige omsætning af uddannelsespolitiske lovkrav og pædagogiske ideer til faktiske læringsprocesser i skolens praksisrum.

Forfatterne tager afsæt i et funktionelt sprogsyn, hvor sprog ses som et middel til kommunikation, og hvor sprog og sprogtilegnelse ud fra et sociokognitivt læringssyn ses som processer og produkter af social interaktion mellem mennesker, der skaber kommunikation qua deres egen individualitet og i skiftende fællesskaber. Bogens kultursyn er dynamisk, hvor kultur forstås som noget, der skabes mellem mennesker i kraft af de globale medier, verdenshandel, omfattende turisme og international migration.

Bogens kapitler omhandler:

  • praksis, dvs. selve undervisningen
  • almen fagdidaktik som også indeholder undervisningens metodelære, dvs.  dels fagdidaktikken som blandt andet omhandler valg af stof og indhold og dels almendidaktikken, fx stoffets sværhedsgrad og relevans både i forhold til elevgruppen og den enkelte elev,
  • pædagogik som udtryk for undervisningsteori, dvs. metoder og refleksioner til at gøre undervisningen anderledes,
  • skolekultur som samlende udtryk for forhold mellem undervisning, didaktik og pædagogik.

I denne 2.udgave af bogen relateres der til de nye Forenklede Fælles Mål fra 2014, og relationerne mellem de uddannelsespolitiske tekster, undervisnings- og læringsteorier og undervisningens praksisrum i et brobygningsperspektiv fra grundskole til universitet bliver løbende behandlet gennem bogen.

Bogen henvender sig til lærerstuderende, sproglærere, pd- og masterstuderende, studerende på sproglige universitetsuddannelser kort sagt alle med interesse for udvikling af sprogfag i en dansk uddannelseskontekst med det globale perspektiv for øje.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2015), 
365 sider
Vejl. Pris
320,-
ISBN 9788759320662
E-bog (LIX)
1. udgave (2015), 
365 sider
Vejl. Pris
248,-
ISBN 9788759324080

Anmeldelser

Medier

"Bogens styrke er alsidigheden. På - i denne sammenhæng - kun 365 sider formår den at runde adskillige aspekter af sprogundervisningen fra kultursyn... Læs mere

Medier

"Bogens styrke er alsidigheden. På - i denne sammenhæng - kun 365 sider formår den at runde adskillige aspekter af sprogundervisningen fra kultursyn over ordforrådstilegnelse til tidlig sprogstart. Artiklerne er velunderbyggede, grundige og vedkommende."

Alice Buchhave Nørlem, folkeskolen.dk

Skjul beskrivelse

Yderligere information

 

Foreword 7

Michael Byram

 

Indledning 15

Annette Søndergaard Gregersen (red.)

Kapitel 1: Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen  fra problem til potentiale 23

Anne Holmen

Kapitel 2: Den kulturelle dimension i sprogfagene  kulturundervisning i et transnationalt perspektiv 55

Annette Søndergaard Gregersen

Kapitel 3: Fokus på sprog 87

Karen Lund

Kapitel 4: Fokus på sproglæring og pædagogiske implikationer for undervisningen 129

Karen Lund

Kapitel 5: Ordforrådstilegnelse fundamentet for kommunikativ kompetence 169

Lars Stenius Stæhr

Kapitel 6: Fokus på det oversete ordforråd 201

Birgit Henriksen

Kapitel 7: Task-baseret kommunikativ sprogundervisning 227

Michael Svendsen Pedersen

Kapitel 8: Tidligere sprogstart: Forskningsanbefalinger og pædagogiske veje at gå 247

Petra Daryai-Hansen, Annette Søndergaard Gregersen, Robert Lee Revier og Karoline Søgaard

Kapitel 9: Kompetenceområder i sprogfagene engelskfaget i et didaktisk perspektiv 285

Susanne Karen Jacobsen og Merete Olsen

 

Litteratur 331

Om forfatterne 361

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.