Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Som man spørger...

Det journalistiske interview

Mange journalister opfører sig som om, man kan "slå op" i et menneske, som man kan slå op i et leksikon. Man vil vide noget om et bestemt emne, og så får man det svar, som er dér og alle der slår op dér, vil få det samme svar, uanset hvornår og hvordan de slår op.

Men mennesker er noget mere komplicerede end håndbøger. Svar fødes som...

Læs mere

Mange journalister opfører sig som om, man kan "slå op" i et menneske, som man kan slå op i et leksikon. Man vil vide noget om et bestemt emne, og så får man det svar, som er dér og alle der slår op dér, vil få det samme svar, uanset hvornår og hvordan de slår op.

Men mennesker er noget mere komplicerede end håndbøger. Svar fødes som regel af situationen. Hele atmosfæren, sammenhængen, kemien, det nonverbale og formuleringen af spørgsmålene og rækkefølgen af dem betyder en hel masse for, hvilke svar man får.

Og et godt interview kan kendes på, at det skaffer gode svar. Der er ikke andre kriterier. Men sandsynligheden for at få gode svar vokser betydeligt, hvis intervieweren kender sit værktøj og ved, at det ikke er ligegyldigt, om man hamrer eller skruer. Lars Bjerg giver en enkel og systematisk indføring i en stor del af håndværket bag det vellykkede interview.

 

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
2. udgave (2015), 
128 sider
Vejl. Pris
128,-
ISBN 9788759318959
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2015), 
127 sider
Vejl. Pris
107,-
ISBN 9788759322345

Yderligere information

INDLEDNING 6

1. INPUT- OG OUTPUTINTERVIEW 10

2. TRE INTERVIEWERTYPER 13

3. TRE GRUNDPRINCIPPER 17

Første princip: Vi spørger, de svarer 17

Andet princip: Vi spørger for at få noget at vide 18

Tredje princip: De skal sige det selv 21

4. DE SYV DØDSSYNDER 23

1. Slet ikke at stille et spørgsmål 23

2. At stille to spørgsmål på én gang 25

3. At tilføje et udsagn efter sit spørgsmål 26

4. Overdrivelse 27

5. Triggerord 29

6. Ledende spørgsmål 34

7. Lukkede spørgsmål 39

5. ÅBNE, SIMPLE OG NEUTRALE SPØRGSMÅL 48

6. SKUFFESPØRGSMÅL 56

7. FOKUS 62

8. AKTIV LYTNING 70

9. MÅL 74

10. STRATEGI 78

11. ABSTRAKT OG KONKRET 93

12. DET KRITISKE INTERVIEW 107

13. KILDER MED ET BUDSKAB 114

14. OLDFRUENS FIF 122

15. RESUMÉ I PUNKTFORM 126

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.