Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Skolens teammøder

Facilitering og refleksive processer

Samarbejdet i skolens forskellige team finder ofte sted på møder. Lærere og pædagoger er dog sjældent vilde med klassisk autoritær mødeledelse, så møderne i skolens team er ofte ustyrede og selvorganiserende . Ofte dominerer de meget-talende, det er svært at holde fokus, diskussioner tager meget lang tid og mødet trækker tænder ud.

Hvis...

Læs mere

Samarbejdet i skolens forskellige team finder ofte sted på møder. Lærere og pædagoger er dog sjældent vilde med klassisk autoritær mødeledelse, så møderne i skolens team er ofte ustyrede og selvorganiserende . Ofte dominerer de meget-talende, det er svært at holde fokus, diskussioner tager meget lang tid og mødet trækker tænder ud.

Hvis møderne skal skabe både mening for deltagerne og værdi for eleverne, skal de understøttes af en facilitator, der kan styre samtalen på en mere aktiv, målrettet, understøttende og involverende måde.

Når den fælles opgavefordeling således afvikles lettere med facilitering, bliver der bedre plads til videndeling, refleksion og egentlig pædagogisk udvikling i teamet. Denne bog viser hvordan.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2015), 
147 sider
Vejl. Pris
198,-
ISBN 9788759319697
E-bog (LIX)
1. udgave (2015), 
147 sider
Vejl. Pris
77,-
ISBN 9788759321553

Anmeldelser

Underviser

"Jeg har bogen som primærlitteratur og er meget glad for at anvende den (...). At facilitere er en praksisdisciplin og de mange konkrete eksempler på hvordan man kan håndtere situationer med ledelsen af en gruppe, giver meget brugbare billeder på hvordan konkrete situationer kan løses. Det er en stor hjælp. Selv om bogen retter sig mod skolelærere kan den fint overføres til... Læs mere

Underviser

"Jeg har bogen som primærlitteratur og er meget glad for at anvende den (...). At facilitere er en praksisdisciplin og de mange konkrete eksempler på hvordan man kan håndtere situationer med ledelsen af en gruppe, giver meget brugbare billeder på hvordan konkrete situationer kan løses. Det er en stor hjælp. Selv om bogen retter sig mod skolelærere kan den fint overføres til sundhedsplejerskernes arbejdsfelt."

- Konsulent og underviser på sundhedsplejerskeuddannelsen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

FORORD 7

1. TEAMMØDER BØR FACILITERES 13

1. Facilitators store ansvar 14

2. Teamsamarbejde og mødekultur 17

3. Teammødet som forum for mening og værdiskabelse 19

4. Facilitering: En fast og venlig hånd om mødet 23

5. Hvad ligger der i facilitatorrollen? 26

2. FACILITATOR SIKRER TEAMETS FOKUS 29

1. Starte mødet myndigt og rettidigt 29

2. Præcisere mødets indhold 31

3. Fokusere en vildfaren diskussion 32

4. Alternativ til talerliste 36

5. Hjælpe med at bygge op, ikke rive ned 37

6. Hvem gør hvad hvornår? 39

7. Facilitator følger op på det, der ikke blev gjort 40

8. At fastlægge næste møde 41

3. INVOLVERING: ALLE SKAL PÅ, MEN EFFEKTIVT 43

1. Tavs refleksion og notering 44

2. Summe med sidemand 45

3. Variationer: Lyt & byt, interview, gående og trioer 46

4. Lynrunden 47

5. Plukke i plenum 48

6. Facilitators brug af inkluderende processer 49

4. FACILITATOR SKAL HAVE TEAMETS MANDAT 51

1. At sikre sin legitimitet som facilitator 51

2. At facilitere alene eller med medfacilitator 56

3. Ressourceperson eller andre gæster i teammødet 57

5. SKOLENS ØVRIGE MØDER KAN FACILITERES 61

1. Mødet i pædagogisk råd 61

2. Ledergruppemødet 66

3. Forældremødet 67

4. Klasseledelse 71

5. Studiegruppen 73

6. Praktikgruppen 75

6. SAMTALEPROCESSER MED FORDYBELSE 79

1. Hvad er målet med processerne? 80

7. VIDENDELENDE PROCESSER 87

1. Lyt & byt 88

2. Knastbehandling 90

3. Stjernestunder og snubletråde 93

4. Parvise historier med lynkvittering 98

5. To gratis konsulenter 100

6. De seks tænkehatte 102

7. Pædagog-lærer-samarbejde 105

8. Koordinering og beslutning om samarbejde 108

8. REFLEKSIVE PROCESSER 111

1. Fortælling med nøgleord 115

2. Fortælling i to versioner 120

3. Mål med pædagogisk/didaktisk forløb 123

4. Evaluering af eget pædagogisk/didaktisk arbejde 129

5. Facilitators evaluering af egen praksis 131

EFTERORD 135

LITTERATUR 141

WORKSHOPS 143

STIKORDSREGISTER 145

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.