Skoleledelse med data - i praksis | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Skoleledelse med data - i praksis

Hvad er data i skoleledelse? Hvor kommer kravet om data fra? Og kan data overhovedet bruges til noget, når det gælder elevernes læring og udvikling?

 Skoleledelse med data i praksis er den første, danske bog, der med udgangspunkt i skolens opgave og ud fra danske skolelederes praksis giver et bud på dataens hvorfor, hvad og hvordan.

 I...

Læs mere

Hvad er data i skoleledelse? Hvor kommer kravet om data fra? Og kan data overhovedet bruges til noget, når det gælder elevernes læring og udvikling?

 Skoleledelse med data i praksis er den første, danske bog, der med udgangspunkt i skolens opgave og ud fra danske skolelederes praksis giver et bud på dataens hvorfor, hvad og hvordan.

 I bogen leverer Martin Søland Klausen korte og klare svar på, hvad data er, hvad data kan (og ikke kan!), og han giver en indføring i den nyeste viden om, hvordan data kan bruges i ledelsens arbejde.  Forfatteren understreger, at selvom data ikke i sig selv kan give svar på den rette handling i skolen, så kan en nuanceret omgang med data alligevel styrke den professionelle beslutning til gavn for elevernes læring og trivsel. 

 Læseren får ud fra helt konkrete eksempler fra danske skoler indblik i danske skolelederes praksis og erfaringer med at bruge data til denne vigtige opgave.

 Bogen henvender sig til alle ledere i skolen, skolens vejledere og konsulenter og chefer fra skoleforvaltninger. Bogen kan også bruges på diplomuddannelser for vejledere og ledere.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2017), 
118 sider
Vejl. Pris
280,-
ISBN 9788759331293
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2017), 
118 sider
Vejl. Pris
215,-
ISBN 9788759331705

Anmeldelser

Medier

En rigtig god og nyttig bog, der er meget kærkommen i den aktuelle skolesituation, der er præget af meget store mængder data. Bogen er bygget meget overskueligt op, bl.a. ved at hvert kapitel afsluttes med en sammenfatning og med en række refleksionsspørgsmål. Bogen er velskrevet og kan læses i sin helhed eller det enkelte kapitel kan danne grundlag for læsning og diskussion. Bogen vil uden... Læs mere

Medier

En rigtig god og nyttig bog, der er meget kærkommen i den aktuelle skolesituation, der er præget af meget store mængder data. Bogen er bygget meget overskueligt op, bl.a. ved at hvert kapitel afsluttes med en sammenfatning og med en række refleksionsspørgsmål. Bogen er velskrevet og kan læses i sin helhed eller det enkelte kapitel kan danne grundlag for læsning og diskussion. Bogen vil uden tvivl få mange læsere.

- DBC.dk, Boy Olesen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Forord 9

Indledning 11
    Bogens opbygning 12

1. Data i dansk skoleledelse 15
    Interesse for stærkere, mere effektive skoler 16
    Et kritisk blik på school effectiveness og accountability 18
    Databaseret eller datainformeret ledelse? 19
    Ledelse og læringsudbytte 20
    Sammenfatning 25
    Refleksionsspørgsmål 25

2. Hvad er data? 27
    Data som en indikator 27
    Validitet og reliabilitet 28
    En model over datatyper 29
    Pædagogiske data 30
    Omverdensdata 3
    Datavaliditet 40
    Indikatorer i datavarehuset 42
    Brugen af datavarehuset 44
    Nationale test 46
    Sammenfatning 48
    Refleksionsspørgsmål 49

3. Forskning og viden om skoleledelse med data 51
    Dataliteracy 51
    Datakultur 52
    Databrug skal give mening 55
    Databrug i Ontario 57
    Erfaringer med databrug i Danmark 61
    Sammenfatning 63
    Refleksionsspørgsmål 63

4. Datainformeret ledelse i praksis 65 
    Læringskultur og growth mindset 65
    En model for dataanvendelse i praksis 66
    Eksempel 1: Læringssamtaler med elevens progression i centrum 68
    Eksempel 2: For lidt fokus på gode elever dansk i indskolingen 72
    Eksempel 3: Kvalitetsproblemer i 8. klasse 76
    Sammenfatning af ledelseserfaringer med at arbejde med data 80
    Sammenfatning 83
    Refleksionsspørgsmål 83

5. Data kan udvikle skolen 85
    En datakultur er et tillidsfuldt læringsmiljø 85
    Professionelle læringsfællesskaber 86
    Ledelse af resursepersoner 93
    Sammenfatning 98
    Refleksionsspørgsmål 98

6. Datainformeret skoleledelse i et styringsperspektiv 99
    Styring indefra eller udefra? 99
    Udvikling af professionel kapital 101
    Data og styring 103
    Sammenhængende værdi-, lærings- og styringskæde 104
    Ny styring? 108
    Sammenfatning 111
    Refleksionsspørgsmål 111

Litteratur 113
    Udvalgt litteratur til praksisbrug 113
    Litteratur 114

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.