Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Sex, sladder og stress i organisationer

Hør forfatterne uddybe bogen i Fagnørd - Samfundslitteraturs podcastserie: http://fagnord.samfundslitteratur.dk/sex-sladder-og-stress-2/

Denne bog fokuserer på nogle af de temaer, det kan være svært at tale om i organisationer.
 
Med udgangspunkt i en diskussion af forholdet mellem organisation og selv undersøger forfatterne seks udvalgte...

Læs mere

Hør forfatterne uddybe bogen i Fagnørd - Samfundslitteraturs podcastserie: http://fagnord.samfundslitteratur.dk/sex-sladder-og-stress-2/

Denne bog fokuserer på nogle af de temaer, det kan være svært at tale om i organisationer.
 
Med udgangspunkt i en diskussion af forholdet mellem organisation og selv undersøger forfatterne seks udvalgte områder. Ud over sex, sladder og stress drejer det sig om ambitioner, behovet for forældre og feedback.
 
Bogens grundlæggende budskab er, at organisationer spiller en afgørende rolle i voksnes psykologiske udvikling og at organisationers produktivitet er afhængig af deres evne til at påtage sig denne rolle.
 
Sex, sladder og stress i organisationer er interessant og tankevækkende læsning for alle, der interesserer sig for ledelse, HR/HRM samt erhvervs- og organisationspsykologi hvad enten de er ledere, medarbejdere, konsulenter eller studerende.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2016), 
162 sider
Vejl. Pris
199,-
ISBN 9788759320853
E-bog (LIX)
1. udgave (2016), 
162 sider
Vejl. Pris
176,-
ISBN 9788759328354

Anmeldelser

Underviser

"Der er langt mellem bøger, som på troværdig vis sammenkæder organisationsteori og psykologi. Ofte ender sådanne forsøg med, at den ene perspektiv taber sit indhold ved at blive underordnet det andet. Men hos Alsted og Haslund lykkes det. Vi forbliver bogen igennem i en spændende analyse af samspillet mellem på den ene side dannelsen af organisatoriske rutiner og strukturer og på den anden... Læs mere

Underviser

"Der er langt mellem bøger, som på troværdig vis sammenkæder organisationsteori og psykologi. Ofte ender sådanne forsøg med, at den ene perspektiv taber sit indhold ved at blive underordnet det andet. Men hos Alsted og Haslund lykkes det. Vi forbliver bogen igennem i en spændende analyse af samspillet mellem på den ene side dannelsen af organisatoriske rutiner og strukturer og på den anden side selvets udvikling og modenhed.

Spændingsfeltet mellem organisation og selv forbliver levende og gnistrende helt til sidste side, hvor læseren sendes videre, udfordret og ramt på adskillelige bløde punkter, men med masser af brugbar inspiration."

Klaus Majgaard, Ph.d., forstander på Askov Højskole.

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Kapitel 1 · Organisation og selv 9

Spændingen mellem individ og fællesskab organisationers grundlæggende problem 9

Individets mål: opretholdelse og vedligeholdelse af selvet 12

Organisationens mål: effektivitet, sammenhæng og koordination 18

 

Kapitel 2 · Sex 25

Sex og selv 26

Sex er ikke bare sex 30

Når seksualiteten får destruktive følger 33

Uklare relationer kan føre til ønske om sex 39

Kan lederen blande sig i folks sexliv? 41

Når lederen er målet for intimisering 44

Når magt er sexet og omvendt 47

Seksualitet, som sublimeres til energi 50

Integreret seksualitet frigør organisatorisk energi 52

 

Kapitel 3 · Ambitioner 55

Hvad er ambitioner? 56

Sammenhæng mellem ambition og selv 58

Når ambitioner har en negativ effekt 62

Forskellige typer ambition 66

Ambitioners rolle i organisationer 68

Ambitioner er selvets aggressive udfoldelse 74

 

Kapitel 4 · Forældre 77

Lederen som forælder 77

Forskel på far og mor 82

Lederen som forælder: hvordan? 85

Når forældrene skuffer 88

Voksne har også brug for forældre 91

 

Kapitel 5 · Sladder 93

Sladderens fremtrædelsesformer 94

Vurdering af andres fejl og mangler 95

Afdækning af den sande intention 101

Rygter 107

Sladder er et psykologisk forsvar 114

 

Kapitel 6 · Stress 117

Stress i det moderne arbejdsliv 119

Model for organisatorisk stress 123

Eroderet selvfølelse 124

Uklar eller konfliktfyldt hovedopgave 129

For stor arbejdsmængde 138

De 5 P er 139

 

Kapitel 7 · Feedback 143

I den moderne organisation er der brug for feedback 143

Feedback og selv 145

Feedback i organisationer 146

Lederens betydning for udvikling af feedbackkulturen 148

Feedback og rolleafklaring 151

Feedback kan være svær 152

Hvad er kendetegnende for en god feedbackkultur? 154

Selvudfoldelse og organisation 156

Litteratur 157

Indeks 161

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Annette Kjølby på ak@samfundslitteratur.dk.