Samarbejdet om den åbne skole | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Samarbejdet om den åbne skole

Veje til fornyelse af undervisning i naturfag, teknologi og engineering

DEN ÅBNE SKOLE rummer et meget stort potentiale for autentisk og problembaseret læring gennem inddragelse af virksomheder og andre samfundsaktører. Det kræver dog en stor indsats at få forskellige parter med forskellige målsætninger og incitamenter til at arbejde sammen.

Bogen præsenterer teoretiske beskrivelser og analyser samt praktiske...

Læs mere

DEN ÅBNE SKOLE rummer et meget stort potentiale for autentisk og problembaseret læring gennem inddragelse af virksomheder og andre samfundsaktører. Det kræver dog en stor indsats at få forskellige parter med forskellige målsætninger og incitamenter til at arbejde sammen.

Bogen præsenterer teoretiske beskrivelser og analyser samt praktiske anvisninger for åben skole-samarbejdet og giver bl.a. et bud på en teoretisk model, som kan anvendes til at designe, etablere og analysere et ønsket samarbejde. Som noget nyt i en dansk sammenhæng redegøres for teorikomplekset Bildungslandschaft, som sigter imod tilrettelæggelse af et systematisk og langsigtet samarbejde.

Bogen bidrager til den aktuelle diskussion om STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i både folkeskole og gymnasium.

Målgruppen er undervisere og ledere i grundskolen, på ungdomsuddannelser og på videregående uddannelser, lærerstuderende, praktikere på efteruddannelse, politiske beslutningstagere og alle andre, der teoretisk og praktisk beskæftiger sig med unges læring, projektledelse og organisatorisk læring.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2019), 
161 sider
Vejl. Pris
210,-
ISBN 9788759332726
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2019), 
161 sider
Vejl. Pris
159,-
ISBN 9788759334157

Anmeldelser

Medier

"Denne bog er et rigtig godt bidrag til at konkretisere og systematisere skolesmarbejdet, i naturfag og teknologi, med det omgivende samfund, på en helt anderleds og kvalitetsmæssig måde. Bogen er velskrevet, og de mange gode afsnits- og kapitelinddelinger, gør bogen lettilgængelig." - Lektørudtalelse

... Læs mere
Medier

"Denne bog er et rigtig godt bidrag til at konkretisere og systematisere skolesmarbejdet, i naturfag og teknologi, med det omgivende samfund, på en helt anderleds og kvalitetsmæssig måde. Bogen er velskrevet, og de mange gode afsnits- og kapitelinddelinger, gør bogen lettilgængelig." - Lektørudtalelse

" (...) rummer et potentiale for autentisk og problembaseret læring gennem inddragelse af virksomheder og andre samfundsaktører." - Asterisk

"Bogen præsenterer på enkel og overskuelig vis teoretiske beskrivelser og analyser og anvisninger på, hvordan åben skole-samarbejde kan etableres."- Folkeskolen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Forord 7

1. Indledning 9

2. En fortælling om problemfelter i samarbejdet 15

3. Samarbejde i den åbne skole inden for STEM 19
     Politisk begrundelse for åben skole og aktuelle tendenser inden for STEM 21
     Pædagogisk begrundelse for åben skole inden for STEM 27
     Manglende viden om, hvordan man organiserer samarbejdet om åben STEM-skole 34
     Der er brug for en ny og speciel type organisation 37
     Forskellige modeller for samarbejde har forskellige pædagogiske formål 40

4. Projektfinansieret samarbejde - to praksiseksempler og to arrangerende netværk 49
     Aalborg-casen: Energi og klima - Elevuniversitet SKUB 49
     Horsens-casen: Samspil mellem uddannelse og erhverv 54

5. Forskellige verdener mødes i de arrangerende netværk 59
     Aalborg-casen: Energi og klima - Elevuniversitet SKUB 59
     Horsens casen: Samspil mellem uddannelse og erhverv 64
     Forskellige verdener mødes 71

6. Fra "arrangerende netværk" til partielt praksisfællesskab 75

7. Bildungslandschaft - åben skole i teori og praksis 81
     Konceptet Bildungslandschaft - og begrundelse for samarbejde 82
     Bildungslandschaft og dets praktiske anvendelighed 89

8. En teoretisk model til organisering af samarbejde 99
     Ny model som design- og analyseværktøj 99
     Hvilke typer af læreprocesser er der brug for? 105

9. Udfordringer og vigtige pointer fra henholdsvis Aalborg- og Horsens-casen 109
     Hvad er det arrangerende netværk for en type organisation? 109
     Horsens-casen: Opgaver og ansvarsfordeling mellem projektgruppe og følgegruppe 114
     Den ydre læringsstruktur - rammesætning 119
     Praktiske emner fylder rigtig meget - men hvad med pædagogikken? 120
     At "sælge" projektet - hvem har incitament til at deltage? 122
     I bagklogskabens lys - når pædagogisk vigtige ting ikke var tænkt ind i projektansøgningen 124
     Økonomi og tidsbegrænsede projekter 126
     Hvornår bliver et projekt selvkørende? 128

10. Anbefalinger til organisering af samarbejde om den åbne skole i et arrangerende netværk 131
     Den indre læringsstruktur 132
     Den ydre læringsstruktur 136

Litteraturliste 139

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.