Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

PBL

Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser

Problembaseret læring og projektarbejde (PBL) anvendes på en lang række videregående uddannelser. Evnen til at arbejde problem- og projektbaseret er imidlertid ikke noget, der kommer af sig selv. Det er en kompetence, der skal tilegnes og opøves.

Bogen giver et solidt afsæt for at få det bedste ud af arbejdsformen.

Forfatterne præsenterer en...

Læs mere

Problembaseret læring og projektarbejde (PBL) anvendes på en lang række videregående uddannelser. Evnen til at arbejde problem- og projektbaseret er imidlertid ikke noget, der kommer af sig selv. Det er en kompetence, der skal tilegnes og opøves.

Bogen giver et solidt afsæt for at få det bedste ud af arbejdsformen.

Forfatterne præsenterer en række modeller, idéer og forslag til, hvordan man på succesfuld vis kan tage ansvar for egen læring gennem de udfordringer og muligheder, der følger med PBL.

  • Bogen sætter bl.a. fokus på:
  • problemfelt og problemformulering
  • projektstyring og projektledelse
  • samarbejde i projektgrupper og med vejledere
  • kommunikation og konflikthåndtering
  • brug af it
  • evaluering

PBL problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser er skrevet af forskere fra Aalborg Universitet, som har forsket og undervist i PBL inden for hhv. humanistiske, ingeniør-, natur- og samfundsvidenskabelige uddannelser. Bogen er således tænkt anvendt på tværs af fagene.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2014), 
174 sider
Vejl. Pris
259,-
ISBN 9788759318782
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2014), 
174 sider
Vejl. Pris
215,-
ISBN 9788759321492

Anmeldelser

Underviser

"Jeg har fundet bogen "PBL" helt essentiel i forhold til min undervisning på Aalborg Universitet. Det er den eneste af sin slags, der guider studerende ifht projektarbejdets forløb når PbL er rammen, så klart ja, jeg vil i allerhøjeste grad både bruge og anbefale bogen. Ikke bare i et fag, men til alle studerende på Institut for Læring og Filosofi, både nu og fremover. Jeg har allerede haft... Læs mere

Underviser

"Jeg har fundet bogen "PBL" helt essentiel i forhold til min undervisning på Aalborg Universitet. Det er den eneste af sin slags, der guider studerende ifht projektarbejdets forløb når PbL er rammen, så klart ja, jeg vil i allerhøjeste grad både bruge og anbefale bogen. Ikke bare i et fag, men til alle studerende på Institut for Læring og Filosofi, både nu og fremover. Jeg har allerede haft de første studerende som vil anskaffe sig bogen, og jeg tror den bliver en stor succes."

Magne Kolstad, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

Skjul beskrivelse

Yderligere information

INDLEDNING 7

Bogens intentioner 7

Bogens struktur 11

Læsning af bogen 13

KAPITEL 1 · HVAD ER PROBLEMBASERET LÆRING? 15

Hvor for PBL ved de videregående uddannelser? 15

Overordnede principper for problembaseret læring 18

Hvad betyder en PBL-tilgang konkret for dig som studerende? 27

Afrunding 29

KAPITEL 2 · OM PROBLEMER OG PROBLEMFORMULERINGER 31

Problemformuleringen projektets første og sidste skridt 32

Afgrænsning af problemet 39

Fra problemfelt til problemformulering 43

Problemformuleringen som projektets kompas 44

Den gode problemformulering 46

10 skarpe om problemformuleringen 49

Afrunding 52

KAPITEL 3 · AT PLANLÆGGE OG ST YRE ET PBL-PROJEKT 55

Afgrænsning af problemet via Mind Map 55

Mål/middeldiagram 58

Tidsplanlægning flowdiagram 60

Backcasting 62

Arbejdsorganisering Gantt-skema 63

Fordeling af arbejdet 67

Afrunding 72

KAPITEL 4 · OPSTART AF SAMARBEJDET 73

Godt begyndt halvt fuldendt 74

Projektgruppen som organisatorisk enhed og praksisfællesskab 75

Forventningsafklaring er første skridt 78

Fra forventningsafstemning til samarbejdsaf tale 81

Samarbejdsaf talen med vejleder 83

Afrunding 88

KAPITEL 5 · SAMARBEJDE FRA HENSIGT TIL HANDLING 89

Samarbejde som et samspil af roller 89

Om arbejdsgrupper, hyggegrupper og dysfunktionelle grupper 93

Kommunikationen i gruppen 96

Konflikter i gruppen 102

Konflikthåndtering 104

Afrunding 110

KAPITEL 6 · PBL OG IT 113

Hvor for bruge it i projektarbejdet og hvordan? 114

Udforskning af undersøgelsesfeltet 117

Ressourcehåndtering (opbevare, gemme og annotere) 120

Dialog 123

Afrunding 131

KAPITEL 7 · EVALUERING AF DET PROBLEMBASEREDE ARBEJDE 133

Hvad er evaluering? 134

Om feedback i evaluering 136

Om at sætte mål og evaluere 140

Evalueringsforhold 142

Den løbende evaluering 144

Den afsluttende evaluering 148

Afrunding 152

KAPITEL 8 · PBL I ARBEJDSLIVET 155

PBL i videnssamfundet 155

Afrunding 162

LITTERATUR 167

INDEKS 173

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.