Søgefelt

Content section

Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse

...

Læs mere

Demokrati, etik og dannelse er de væsentlige omdrejningspunkter for relationerne mellem pædagogik og fænomenologi, og det pædagogiske er i denne optik aldrig neutralt. For når man arbejder med pædagogik, så vil man noget med de mennesker, som det pædagogiske retter sig imod. Det pædagogiske bør derfor altid lægges ud til diskussion i sammenhænge, som inddrager det etiske og moralske perspektiv.
 
Søren Dupont sætter fokus på en række relationer mellem pædagogik, fænomenologi, demokrati og hverdagsliv og stiller skarpt på, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger.
 
Fænomenologien tilbyder nemlig nogle svar på, hvad det vil sige at være menneske i hverdagslivets processer, og dermed kan den bidrage med en anderledes vinkel på, hvordan mennesket sættes i centrum i den pædagogiske forskning.
 
En række af bogens temaer såsom nærheds- og omsorgsetik, kroppens betydning og dannelsesperspektivet, hjælper til at belyse samspillet mellem fænomenologiens teori og pædagogikkens praksis. Dette underbygges af en række konkrete pædagogiske eksempler, som Søren Dupont beskriver og analyserer.
 
Bogen er et idéhistorisk indspil til den pædagogiske diskussion og henvender sig til studerende og undervisere på pædagog- og læreruddannelsen og andre med interesse i fænomenologi og pædagogik.

Forlag: Roskilde Universitetsforlag
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2012), 
141 sider
Vejl. Pris
198,-
ISBN 9788778673886

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.