Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Motivation i organisationer

Motivation i organisationer giver dig et overblik over klassiske og nyere perspektiver på motivation i organisationer og et indblik i, hvordan den måde, organisationer ledes og organiseres på, kan forstærke eller reducere menneskers motivation.

I bogen gennemgås fem typer af adfærd: automatisk, økonomisk, behovsdreven, sammenlignende og positiv....

Læs mere

Motivation i organisationer giver dig et overblik over klassiske og nyere perspektiver på motivation i organisationer og et indblik i, hvordan den måde, organisationer ledes og organiseres på, kan forstærke eller reducere menneskers motivation.

I bogen gennemgås fem typer af adfærd: automatisk, økonomisk, behovsdreven, sammenlignende og positiv. Disse adfærdstyper genfindes hver især i en række motivationsteorier fra Maslows behovspyramide over Herzbergs to-faktor teori og til nyere motivationsteorier, der understreger, at mennesker sammenligner sig med hinanden, og at mennesker er naturligt motiverede.

Peter Holdt Christensen diskuterer endvidere, hvordan forskellige arbejdsopgaver som fx forudsigelige og kreative opgaver kræver forskellige typer af motivation, og hvordan mennesker i organisationer risikerer at miste motivationen, hvis deres arbejdsindsats ikke er synlig eller gennemskuelig.

Motivationsteorierne fokuserer oftest på individuel motivation. Bogens forfatter argumenterer dog for, at der i en organisatorisk sammenhæng i højere grad er brug for kollektiv motivation, da organisationer primært fungerer gennem en kollektiv indsats.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2013), 
185 sider
Vejl. Pris
249,-
ISBN 9788759316634
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2013), 
185 sider
Vejl. Pris
207,-
ISBN 9788759319741

Yderligere information

Kapitel 1

Motivation 7

DEL I · Hvorfor motiveres mennesker? 19

Kapitel 2

Motivation og mennesker 21

Kapitel 3

Automatisk adfærd 29

Kapitel 4

Økonomisk adfærd 35

Kapitel 5

Behovsdrevet adfærd 51

Kapitel 6

Sammenlignende adfærd 71

Kapitel 7

Positiv adfærd 83

Kapitel 8

Derfor motiveres mennesker 95

DEL 2 · Hvordan påvirker organisationer menneskers motivation? 103

Kapitel 9

Arbejdsopgavernes indhold 105

Kapitel 10

Arbejdsopgavernes struktur 129

Kapitel 11

Kollektiv motivation i organisationer 143

Kapitel 12

Konklusion: motivation i organisationer 153

Litteratur 175

Indeks

Motivation i organisationer henvender sig til:

  • studerende indenfor ledelse og HR
  • den interesserede praktiker med HR- eller ledelsesansvar.

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Annette Kjølby på ak@samfundslitteratur.dk.