Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Mål i dansk (med bilag)

Mål i dansk handler om vejen fra Fælles Mål 2015 til mål i danskundervisningens praksis.

 Bogen henvender sig til lærere, vejledere og studerende og behandler grundigt:

 ·  Mål i dansk i undervisningsplan og årsplan

·   Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget

·   Mulige veje fra hvert af Fælles Måls...

Læs mere

Mål i dansk handler om vejen fra Fælles Mål 2015 til mål i danskundervisningens praksis.

 Bogen henvender sig til lærere, vejledere og studerende og behandler grundigt:

 ·  Mål i dansk i undervisningsplan og årsplan

·   Progression, undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget

·   Mulige veje fra hvert af Fælles Måls fire kompetenceområder: Læsning, Fremstilling, Fortolkning og Kommunikation til mål i praksis

 Bogen er en hjælp til at blive fortrolig med Fælles Mål i dansk, og med talrige eksempler foreslår forfatteren forskellige veje gennem mylderet af mål frem mod kompetencerne. Der er forslag til, hvordan man formulerer tydelige mål for et undervisningsforløb, og hvordan man kan finde særlige muligheder for undervisningsdifferentiering og evaluering i danskfaget. Desuden er der et eksempel på, hvordan man kan arbejde med en årsplan.

 Til bogen hører også et særskilt bilag, hvori alle Fælles Mål for faget er opstillet grafisk i en række overskuelige oversigter. Disse kan med fordel anvendes som støtte undervejs i læsningen af bogen.

 Mål i dansk, 2. udgave behandler de samme områder som forgængeren Læringsmål i dansk, nu med flere dele uddybet, flere eksempler og flere forslag til praksis.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2015), 
130 sider
Vejl. Pris
189,-
ISBN 9788759321270
Bog (Softcover)
2. udgave (2017), 
152 sider
Vejl. Pris
229,-
ISBN 9788759329306
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2015), 
130 sider
Vejl. Pris
159,-
ISBN 9788759323229

Anmeldelser

Underviser

Bogen er særdeles velegnet til dansk, og jeg formoder at den vil blive benyttet på alle moduler og i begge aldersspecialiseringer fint at der er flere eksempler fra 5. klasse, eftersom 4.-5. og 6. klasse er med i både yngst- og ældst-uddannelsen. Begrundelse for at vælge bogen er, at den er velskrevet; at den giver afklarende svar på ændringer fra Fælles Mål 2009 til Fælles Mål 15; at... Læs mere

Underviser

Bogen er særdeles velegnet til dansk, og jeg formoder at den vil blive benyttet på alle moduler og i begge aldersspecialiseringer fint at der er flere eksempler fra 5. klasse, eftersom 4.-5. og 6. klasse er med i både yngst- og ældst-uddannelsen. Begrundelse for at vælge bogen er, at den er velskrevet; at den giver afklarende svar på ændringer fra Fælles Mål 2009 til Fælles Mål 15; at bilaget er langt mere læseligt end den digitale udgave; at bogen sammenholder målsætning, differentiering og evaluering; at bogen giver konkrete eksempler på læringsmålformuleringer og meget mere. Alt i alt bliver læseren taget ved hånden, og jeg formoder at Undervisningsministeriet er taknemmelige for udgivelsen, da deres egen fremstilling af Fælles Mål på nettet er en kompleks affære.

Linda Breum Andersen, Cand. pæd. i dansk, lektor, VIA Læreruddannelsen

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indledning  7

Meningen med det hele  7

Læsevejledning  8

Kapitel 1 · Læringsmål i dansk  11

Fælles Mål  12

Fokus på læringsmål  14

Ændringer af traditioner  16

Formålsparagraffen og dannelsen  19

Elevers medbestemmelse  22

Kapitel 2 · Mål på flere planer  25

Opstillingen af Fælles Mål  26

Hvad er det, eleverne skal lære i dansk?  27

Flere slags mål  29

Kapitel 3 · Mål i årsplan og undervisningsplan  35

Fra Fælles Mål til årsplan  36

Et år med dansk i femte  38

Formulering af læringsmål og tegn  41

Viden på lager og viden i brug  42

Tydelige læringsmål er gode styringsredskaber  43

Kapitel 4 · Progression, undervisningsdifferen­tiering og evaluering  57

Faglig progression  58

Undervisningsdifferentiering  61

Evaluering som forudsætning for differentiering  70

Danskfaget i samspil med andre fag  72

Læringsmål og Fælles Mål  74

Kapitel 5 · Fire kompetence­områder eksempler på omsætning af mål  77

Læsevejledning  78

Læsning  79

Læsning i 7. klasse  83

Målpar om Sprogforståelse  86

Fremstilling  89

Fremstilling i 2. klasse  95

Fremstilling i 7. klasse  100

Målpar om at fremstille  103

Målpar om at læse korrektur  107

Fortolkning  110

Fortolkning i 1. klasse  114

Fortolkning i 5. klasse  117

Målpar om Undersøgelse  120

Kommunikation  124

Kommunikation i 3. klasse  126

Målpar om Dialog  129

Opmærksomhedspunkter og udfordringsopgaver  131

Litteratur  132

Indeks  133

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.