Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Læring med levende billeder

Vores erfaringer og videnstilegnelse skabes i dag i stadig højere grad gennem levende billeder på forskellige teknologiske platforme, og brugen af fx film, tv og computerspil i undervisningen imødekommer børn og unges kultur, erfaringer og kompetencer.

Det kræver imidlertid baggrundsviden, tolkningskompetence og mediepædagogisk indsigt at anvende...

Læs mere

Vores erfaringer og videnstilegnelse skabes i dag i stadig højere grad gennem levende billeder på forskellige teknologiske platforme, og brugen af fx film, tv og computerspil i undervisningen imødekommer børn og unges kultur, erfaringer og kompetencer.

Det kræver imidlertid baggrundsviden, tolkningskompetence og mediepædagogisk indsigt at anvende levende billeder i undervisningen, og der savnes i denne sammenhæng viden om, hvordan brugen af levende billeder integreres som en del af det didaktiske håndværk.

Læring med levende billeder præsenterer en række forskellige tilgange og teorier til arbejdet med levende billeder i undervisningen: fra fænomenologi og pragmatik til receptionsteori, formalisme og æstetisk læringsteori.

Forfatterne integrerer teorier omkring medier, pædagogik og didaktik med et bredt spektrum af metoder udviklet i det praktiske arbejde med medier.

Bogen er skrevet til brug i undervisningen inden for fagområder som mediepædagogik og medieanalyse samt beslægtede fag på mellemlange og lange videregående uddannelser.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2010), 
307 sider
Vejl. Pris
258,-
ISBN 9788759315057
E-bog (LIX)
1. udgave (2010), 
307 sider
Vejl. Pris
198,-
ISBN 9788759325490

Anmeldelser

Medier

"Antologien må være et must i den fremtidige uddannelse af lærere. Hvis de kommende undervisere tilegner sig en viden svarende til indholdet af denne antologi, må der være håb om et kvalificeret løft af film- og mediefaget i skolen."

Mette Schousboe i Folkeskolen nr. 25, 2010

Læs mere
Medier

"Antologien må være et must i den fremtidige uddannelse af lærere. Hvis de kommende undervisere tilegner sig en viden svarende til indholdet af denne antologi, må der være håb om et kvalificeret løft af film- og mediefaget i skolen."

Mette Schousboe i Folkeskolen nr. 25, 2010

Skjul beskrivelse

Yderligere information

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

FORORD ... 13

INDLEDNING ... 15

KAPITEL 1 · MEDIALISERINGEN AF UDDANNELSE OG UNDERVISNING ... 29

KAPITEL 2 · PÆDAGOGIK, DIDAKTIK OG LEVENDE BILLEDER   EN

INTRODUKTION ... 53

KAPITEL 3 · FILMANALYSE   TEORI OG METODE .... 79

KAPITEL 4 · FILMFAGLIGHEDEN DER BLEV VÆK ... 113

KAPITEL 5 · LEVENDE BILLEDER I UNDERVISNINGEN ... 139

KAPITEL 6 · TV OG UFORMEL LÆRING   BRIKKER TIL EN TV-PÆDAGOGIK ... 167

KAPITEL 7 · ALT ER SPIL   OM COMPUTERSPIL OG NYE MEDIEFORTÆLLINGER ... 203

KAPITEL 8 · FILMPRODUKTION I ET DIDAKTISK PERSPEKTIV ... 219

KAPITEL 9 · ANIMERET TIL LÆSNING: EN INTRODUKTION TIL

ANIMATIONSPÆDAGOGIKKEN ... 239

KAPITEL 10 · FRA UNDERVISNINGSFILM TIL FILMUNDERVISNING ... 255

APPENDIKS 1 · FILM OG TV I DE YNGRE KLASSER   HVORDAN FILM-

OG TV-OPLEVELSER SÆTTES IND I EN PÆDAGOGISK PRAKSIS ... 269

APPENDIKS 2 · ANALYSE AF EAT SHIT AND DIE (MORGENTHALER 2007) (22 MIN.) ... 279

FORFATTER- OG AKTØRLISTE SAMT RESSOURCER ... 291

ORDLISTE/LEKSIKON ... 297

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren