Læring med levende billeder | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Læring med levende billeder

Børn og unge møder digital teknologi, før de kan kravle. De vokser op med iPads og mobiltelefoner og bliver hurtigt intuitive mediebrugere. Deres naturlige omgang med medierne er imidlertid ikke ensbetydende med, at de udvikler sig til bevidste mediebrugere, for dette kræver i tillæg til digitale kompetencer også en mere overordnet dannelse som...

Læs mere

Børn og unge møder digital teknologi, før de kan kravle. De vokser op med iPads og mobiltelefoner og bliver hurtigt intuitive mediebrugere. Deres naturlige omgang med medierne er imidlertid ikke ensbetydende med, at de udvikler sig til bevidste mediebrugere, for dette kræver i tillæg til digitale kompetencer også en mere overordnet dannelse som menneske og borger i en digital tid.

Denne bog fokuserer på forholdet mellem mediekompetencer og digital dannelse, uddannelse og generel dannelse i forbindelse med inddragelsen af levende billeder. For en ting er at give børn it-værktøjsmæssige kompetencer, såkaldt digital literacy . Noget andet er at lære dem, hvordan de forholder sig følelsesmæssigt modent til medierne, altså emotional digital literacy .

Billedmedierne tilbyder langt mere end variation og underholdning i undervisningen. De rummer en unik mulighed for at forbedre elevernes videnstilegnelse, øge deres faglige engagement og udvikle deres mediekritiske bevidsthed. Medier udgør imidlertid ikke neutrale pædagogiske redskaber; de transformerer undervisningsrummet og ændrer læringsprocesserne fundamentalt.

Læring med levende billeder. Det digitale perspektiv præsenterer en række forskellige tilgange og teorier til arbejdet med levende billeder i undervisningen: medieteori og analyse, æstetik og kognitiv læringsteori, kommunikationsteori og didaktik. Bogen integrerer teorier om medier, pædagogik og didaktik med et bredt spektrum af metoder udviklet i det praktiske arbejde med medier.

Bogen er skrevet til brug i undervisning inden for mediepædagogik og medieanalyse samt beslægtede fag på mellemlange og lange videregående uddannelser. Den er en stærkt revideret og opdateret udgave af udgivelsen fra 2010.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
2. udgave (2019), 
300 sider
Vejl. Pris
289,-
ISBN 9788759331620

Yderligere information

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.