Søgefelt

Content section

Kreativitet og innovation på skoleskemaet

Lærer vi gennem analogier?

Niels Mølgaard og Benny Bang Carlsen

I dette hæfte, som introducerer til området Danskdidaktik (4.-10. klassetrin), præsenterer Benny Bang Carlsen innovative og kreative måder at arbejde med sprog og tekster på. Hæftet lægger vægt på at udvikle de studerendes kognitive bevidsthed om sproget og de visuelle mediers fantastiske muligheder gennem transformative læringsaktiviteter....

Læs mere

I dette hæfte, som introducerer til området Danskdidaktik (4.-10. klassetrin), præsenterer Benny Bang Carlsen innovative og kreative måder at arbejde med sprog og tekster på. Hæftet lægger vægt på at udvikle de studerendes kognitive bevidsthed om sproget og de visuelle mediers fantastiske muligheder gennem transformative læringsaktiviteter. De studerende præsenteres for nye idéer og begreber i kognitiv analogilæring og analogiens funktion som generator for nye eksperimenter i danskfaget gennem digitale udtryksformer.

Desuden har dette hæfte til formål at vise, hvordan man kan udvikle en danskdidaktisk teori, hvor den undersøgende, innovative og kreative læring er i centrum. Herunder introduceres de lærerstuderende til en række centrale begreber og modeller, de kan bruge til at udføre og udarbejde læringsaktiviteter, som retter sig imod design af innovative digitale læremidler i danskundervisningen på 4.-10. klassetrin. Hæftet afsluttes med en skitsering af en trestrenget analysemodel for multimodale tekster og læremidler, herunder tegnes konturerne af et bud på et nyt tekstbegreb til danskundervisning. Endelig præsenteres der en række opgaver til den studerendes videre studier.

Hæftet er et særtryk af et kapitel fra serien Lærerprofiler i dansk. Serien, som omfatter tre bind, introducerer til det nye danskfag i læreruddannelsen (2013), herunder de i alt otte kompetenceområder for hhv. 1.-6. klassetrin og 4.-10. klassetrin.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Hæfte)
1. udgave (2016), 
64 sider
Vejl. Pris
98,-
ISBN 9788759326541
E-bog (E-pdf)
1. udgave (2016), 
64 sider
Vejl. Pris
78,-
ISBN 9788759326664

Yderligere information

Forord 5

Indledning 9

 

Innovationsbegrebet 11

Hvad er kreativ og innovativ kompetence? 13

Analogibegrebet 19

Fagdidaktisk praksis 34

Innovativ læring 45

Studieopgaver 53

 

Appendiks 55

Litteratur 58

Om forfatteren 62

Indeks 63

Sidebar section

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.