Bogcover til Køn, seksualitet og mangfoldighed
Kig i bogen

Køn, seksualitet og mangfoldighed

Temaerne køn, seksualitet og mangfoldighed kræver ny opmærksomhed i disse år. Der er sket meget siden 1950'ernes dominerende forestillinger om et ideelt fungerende kønsrollemønster med faderen som familiens forsørger og den hjemmegående husmoder med særligt ansvar for omsorg for børn, syge og gamle. De efterfølgende årtier har budt på en ligestillingsudvikling med langt flere kvinder på arbejdsmarkedet, hyppigere skilsmisser, ungdomsoprør, seksuel frigørelse og kvindekamp.

I dag overgår unge kvinders uddannelsesniveau mænds, og der er langt flere kvinder i både politik og ledelse og mere omsorgsfulde fædre i hjemmene. Vi ser nye kønsidentiteter og anerkendelse af seksuelle minoriteter, og der er generelt en langt større mangfoldighed og tolerance, men også nye udfordringer og kampe om muligheder og rettigheder.

På pædagoguddannelsen og i den pædagogiske sektor som helhed møder man disse forandringer direkte. De påvirker børns og andre borgeres hverdagsliv og skaber behov for pædagogiske diskussioner og en mere refleksiv og vidensbaseret praksis. Denne bog understøtter sådanne diskussioner gennem at formidle nye teoretiske indsigter, som relateres til praksisnære udfordringer. Det sker gennem spørgsmål som:

  • Hvad betyder de forandrede køns- og familieforhold for den pædagogiske praksis?
  • Hvordan kan vi imødekomme lovens krav om at arbejde for ligebehandling – og samtidig øge opmærksomhed på normkreative pædagogiske muligheder?
  • Hvordan kan vi fremme pædagogiske refleksioner og diskussioner om disse spørgsmål uden at det ender i grøftegravning og kønskamp?
  • Hvordan skal vi møde barnets eller brugerens seksualitet og kropslige behov uden at skabe bekymring?
  • Hvordan kan vi arbejde for flere mandlige pædagoger og en mangfoldighed af orienteringer i personalegruppen på en måde, der sætter kvaliteten i højsædet?

Bogen diskuterer en række af de opbrudstendenser, som udfordrer såvel den pædagogiske praksis som de traditionelle, dominerende eller kulturelt selvfølgelige omgangsformer, der er knyttet til køn, familie og seksualitet. Gennem ny viden og aktuelle observationer peger bogen på muligheder og nye veje til at håndtere og understøtte ligestilling og mangfoldighed i den pædagogiske praksis.

Denne 3. udgave af bogen er opdateret og ajourført med henblik på at integrere ny viden, nye forskningstiltag og -rapporter – og ikke mindst nye emner og temaer i debatten. Vi inddrager debatten om drenge i skolen, om omsorgsarbejdets usynliggørelse, om samtykke, samt om diagnosers voksende betydninger i pædagogikken. Der er fortsat fokus på gode teoriindføringer – og nu med øget vægt på normkritiske og normkreative perspektiver, ligesom der sættes fokus på intersektionelle perspektiver, og hvordan betydninger af køn formes i komplekse sammenhænge, vævet sammen med andre sociale kategorier, såsom etnicitet, seksualitet, klasse, alder, udviklingshæmning osv.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    3. udgave (2025), 379 sider.
    ISBN: 9788759344651
    Academic Books
    263,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning – ligestilling og mangfoldighed som central pædagogisk udfordring 9
Steen Baagøe Nielsen

1. Det naturlige køn – og den kønsreflekterende pædagogik  23
Steen Baagøe Nielsen

2. Kønsteoretiske tilgange til kønsreflekterende pædagogik 45
Steen Baagøe Nielsen

3. Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster 71
Iram Khawaja

4. Ligestillingslovgivning og normkritisk evalueringskultur i dagtilbud 95
Stine Del Pin Hamilton og Steen Baagøe Nielsen

5. Forståelser af diagnoser og mangfoldighed i et intersektionelt perspektiv 119
Kira Saabye Christensen og Christoffer Dejgaard

6. Når minoritetsdanske drenge mister og finder lysten til skolen: dynamikker, udfordringer og potentialer 141
Laura Gilliam

7. Normstød og normkritik i klubpædagogisk arbejde  161
Pia Rauff Krøyer og Stine Del Pin Hamilton

8. Når Herbert går i kjole. Betydninger af cisheteronormative forventninger og hierarkier i pædagogisk arbejde 185
Luis Lisa Rasmussen

9. Normkreativ pædagogik og ligestillingsarbejde i skolen 207
Julie Skjelborg Ardal, Eva Thestrup Overvad og Steen Baagøe Nielsen

10. Jeg ser barnet – ikke kønnet! Om ligestillingssensitivitet og konservatisme 231
Leif Askland

11. Mandlige pædagoger og det “kønnede” pædagogiske arbejde 253
Steen Baagøe Nielsen

12. Kønsforståelser blandt pædagoger i skole og SFO 279
Nadia B. Langagergaard, Helle Meyer og Anna Ørnemose Rasmussen

13. Pædagogisk anerkendelse af seksualitet og kærlighedsliv i omsorgen for unge med udviklingshæmning 297
Julie Skjelborg Ardal og Steen Baagøe Nielsen

14. Viden og faglig refleksion i pædagogisk arbejde med krop og seksualitet 323
Jette Eriksen, Sisse Oreskov og Steen Baagøe Nielsen

15. Familieliv under forandring – nye forhandlinger, arbejdsdelinger og forpligtelser 347
Steen Baagøe Nielsen og Allan Westerling

Bogens forfattere 369

Indeks 373

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktøren på info@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik