Content section
Køn, seksualitet og mangfoldighed
Køb bogen
Yderligere information
INDLEDNING
På vej mod mangfoldighed og ligestilling? 11
Køn, seksualitet og familieformer under forandring
Steen Baagøe Nielsen og Gitte Riis Hansen
Styrket undervisning på pædagoguddannelsen 12
Køn, seksualitet og familieformer som konstruktioner under hastig forandring 13
Hvad er køn? 17
Teoretiske forståelser af køn, seksualitet og familie i denne bog 19
Ligestilling og lige muligheder 22
At undervise i det private, det intime, det personlige professionelt 23
Bogens opbygning og kapitlernes indhold 24
DEL 1
Rammer og vilkår for vidensbaseret pædagogisk arbejde med køn, seksualitet og mangfoldighed 33
KAPITEL 1
Jeg ser barnet ikke kønnet 35
Om modstand mod ligestilling og nogle veje væk derfra
Leif Askland
Er køn et konservativt fænomen? 37
Modstandens udtryk 40
Ligestilling og kønssensitivitet 45
At arbejde med modstand ligestillingsbarometeret 47
Refleksionsspørgsmål 52
KAPITEL 2
Ligestillingslove og kønspolitikker som veje til forandring 57
Anne Trine Larsen, Cecilie Birket-Smith, Heidi Bech Roesdahl og Stine Del Pin Hamilton
Lovene og fællesskabet 59
De pædagogiske læreplaner som vej til praktisk forandring 63
Kønspolitikker i daginstitutioner 66
Modstand mod flere krav oppefra 69
Refleksionsspørgsmål 73
KAPITEL 3
Nordiske perspektiver på ligestilling i pædagogisk praksis 77
Cecilie Nørgaard
Myter kontra viden om køn, diversitet og ligestilling 79
Behovet for forandringer i pædagogisk praksis 80
Dansk lovgivning, forskning og praksis 82
Kønsmainstreaming i Norden 84
Eksempler på lovende praksisser i Norden 86
Refleksionsspørgsmål 92
KAPITEL 4
Mænd i pædagogisk arbejde 97
Gamle dagsordner, nye udfordringer og mangfoldige muligheder?
Steen Baagøe Nielsen
Rekruttering af mænd til pædagogisk arbejde 97
Dynamikkerne i det kønsmærkede arbejde 105
Kønnede arbejdsdelinger og kvalifikationer i pædagogisk arbejde 110
Dobbelte og modsatrettede forventninger til mænd 111
Mænd som midlertidige? 114
Fra pædagogiske institutioner som kønsskabende institutioner frem mod en refleksiv praksis 116
Refleksionsspørgsmål 118
DEL 2
Børn og brugere i en mangfoldig pædagogisk praksis 123
KAPITEL 5
Kønsforståelser blandt pædagoger i skole og SFO 125
Iagttagelser og narrativer fra pædagogisk praksis
Nadia B. Langagergaard, Helle Meyer og Anna Ørnemose Rasmussen
Pædagogernes forestillinger om drenge og piger 128
Køn som didaktisk orientering 131
Rummets indretning og kønnede normer for adfærd og aktivitet 133
Kønnet omsorg og udviklingsstøtte 135
Pædagogernes kønnede deltagelse 137
Mod en kønsreflekteret praksis 139
Refleksionsspørgsmål 143
KAPITEL 6
Må drenge gå i kjoler? 145
Når heteronormativitet skaber hierakier
Lisa Rasmussen
En heteronormativ kønsforståelse 146
Diskursanalyse som teori og metode 148
Hvordan heteronormativitet naturliggør hierarkier 150
Drenge må ikke gå i kjole der er jo forskel 151
Drenge må gerne gå i kjoler midlertidigt 156
Afnaturalisering af heteronormativitet 159
Refleksionsspørgsmål 160
KAPITEL 7
Kønnede børnefællesskaber i den understøttende undervisning 163
Handlekompetente piger og drenge i en mangfoldighedskultur
Anna Busk Rasmussen og Per Øhrgaard
Køn som konstruktion 163
Sprækker, diskurser, subjektivering og sociale kategorier 164
Magt og subjektivering 167
Handlekompetente piger og drenge i en mangfoldighedskultur 168
Barnets alsidige udvikling 169
Norm og autonomi 170
Meningsfulde sprækker 172
Sprogkoder, synlig og usynlig pædagogik og kønskonnoterede handlemønstre 174
At udvide barnets umiddelbare erfaringer alsidig personlighedsudvikling 177
Refleksionsspørgsmål 178
KAPITEL 8
Fra personligt til professionelt 181
Køn som selvfølgeligt og udfordrende tema på pædagoguddannelsen
Anette Erlandson Pedersen
Køn som forstyrrelse: Identitetsdannelse og (ud)dannelse 181
Kønsidentiteter under forandring 183
Fra personlig til professionel 188
Hvorfor er kønnede privilegier så ømfindtlige og selvfølgelige? 193
Det komplekse køn 197
Refleksionsspørgsmål 198
DEL 3
Familieliv og seksualiteter mellem tradition og opbrud 201
KAPITEL 9
Familieliv under forandring 203
Allan Westerling og Steen Baagøe Nielsen
Hvad betyder familie? 203
Familielivets historie 206
Familieforskningens sociologiske grundlag 208
Familielivets funktionstømning og genopfindelse 209
Det individualiserede og demokratiserede familieliv 211
Familieliv i forandring: Individ og fællesskab 216
Refleksionsspørgsmål 217
KAPITEL 10
Forhandlinger om faderskab i homoseksuelle mænds liv 221
Arnfinn J. Andersen
Hjemmet og faderskabets rumlige konstruktion 221
Nye fædre, nye familiemønstre 224
Undersøgelsens fokus og metode 225
Børn som vejen til et naturligt og kontinuerligt rum i livet 226
Skabelsen af hjemmet som omsorgsrum for børnene 228
Faderskab som resultat af forplantning uden seksuelt begær 230
Udformning af forældreskab gennem aftale og kontrakt 232
Fælles rum for familier med flere hjem 235
Familien som (hetero)normativ struktur for tid og rum 239
Refleksionsspørgsmål 241
KAPITEL 11
Køn, krop, intimitet og seksualitet i de digitale medier 245
Er der behov for (nye) pædagogiske indsatser?
Lise Rolandsen Agustín og Stine Thidemann Faber
Nye betingelser for børn og unges seksuelle identitetsdannelse 247
Når barndommen og ungdommen går online 249
Teoretiske perspektiver på køn, krop og teknologi 251
Sexting og hævnporno kønnede årsager og konsekvenser 254
Pædagogiske indsatser 257
Refleksionsspørgsmål 261
KAPITEL 12
Krop og seksualitet i pædagogisk arbejde 267
Mellem tabu, blufærdighed og indlevelse
Jette Eriksen og Sisse Oreskov
Kulturelle og historiske konstruktioner og implikationer 269
Seksuel mangfoldighed 272
Barnets seksuelle udvikling 274
Krop, seksualitet og forældresamarbejde 277
Den professionspersonlige krop 279
Betydningen af pædofiliangst for det pædagogiske arbejdsfelt 283
Refleksionsspørgsmål 286
KAPITEL 13
Dilemmaer om udviklingshæmmedes seksualitet og kærlighedsliv 289
Julie Skjelborg Frederiksen
Honneths anerkendelsesteori 291
Historisk og kulturelt forankrede tilgange til udviklingshæmmedes ret til en seksualitet 293
Balance mellem over- og underinvolvering 297
Pigen med de mange kærester 299
Refleksionsspørgsmål 305
Appendiks 309
Indhold, vidensmål og færdighedsmål for det nationale modul Køn, seksualitet og mangfoldighed på pædagoguddannelsen 309
Om forfatterne 311
Stikordsregister 315
Sidebar section
Bestil pensumeksemplar
Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestillingHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.