Fra øje til øre | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Fra øje til øre

Redskaber og virkemidler i oplæsning

...

Læs mere

Find materialer, tips og nyt om oplæsning på bogens site: http://oplaesning.samfundslitteratur.dk/

Hvilke teknikker kan hjælpe med at få en tekst til at lette fra papiret eller skærmen? Hvilke analyseredskaber kan få en præcis fortolkning frem i en oplæsning? Hvordan kan man bruge stemme og krop til at formidle tekstens budskab og nå sine tilhørere? Og hvilke virkemidler kan man arbejde med for at gøre oplæsningen præcis og levende i forskellige genrer?

Det er nogle af de spørgsmål, som Fra øje til øre giver svar på.

Bogen handler om, hvordan man arbejder med og forbedrer oplæsning, som man bl.a. finder i tv og radio, i podcasts og lydbøger, i skoler, på biblioteker, i kirken, til oplæsningsarrangementer og bogmesser og i lydaviser.

Fra øje til øre indeholder teoretiske perspektiver, mundtlige virkemidler og analytiske redskaber og masser af erfaringer, teksteksempler og øvelser.

Den henvender sig både til dig, der er i gang med en uddannelse som involverer oplæsning, og til den professionelle som savner hjælp til at forberede og udføre bedre oplæsninger.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2017), 
274 sider
Vejl. Pris
325,-
ISBN 9788759329160
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2017), 
274 sider
Vejl. Pris
255,-
ISBN 9788759329986

Anmeldelser

Underviser

"Oplæsning er en fortræffelig færdighed at mestre. Den kan berolige, når ungerne skal puttes, den kan røre, inspirere og overbevise folk i taler, og for nogle er oplæsning en vigtig del af jobbet. Men selvom de fleste kan læse op, ved de færreste, hvordan man gør det virkningsfuldt. Fra øje til øre viser, hvordan man gør oplæsning til håndværk og til kunst. Bogen betoner praksis og... Læs mere

Underviser

"Oplæsning er en fortræffelig færdighed at mestre. Den kan berolige, når ungerne skal puttes, den kan røre, inspirere og overbevise folk i taler, og for nogle er oplæsning en vigtig del af jobbet. Men selvom de fleste kan læse op, ved de færreste, hvordan man gør det virkningsfuldt. Fra øje til øre viser, hvordan man gør oplæsning til håndværk og til kunst. Bogen betoner praksis og præsenterer en række originale redskaber, virkemidler og gode råd, som journalister, skuespillere, præster og mange andre vil kunne drage stor nytte af. Bogens begejstrede tone inspirerer, og de indsamlede erfaringer fra fagfolk og forskere gør, at man får lyst til selv at prøve det hele af."

- Lektor i mediesprog, Jonas Nygaard Blom, Center for Journalistik, Syddansk Universitet

"Endelig kom den bog, der på fineste vis formår at give indblik i den brede vifte af kompetenceområder, som er i spil og har betydning for den gode mundtlige formidling.

Kombinationen af teoretisk overblik og indsigt, konkrete udtalelser fra flere kompetente formidlere og udøvere også fra medieverdenen, samt specifikke øvelser, giver en dynamisk og let læselig form.

Det at være på! har aldrig været en enkel opgave. Da vi i dag alle er mere synlige og derfor også bliver målt og vejet oftere end tidligere, ser jeg denne guide som et uundværligt opslagsværk for rigtig mange forskellige brugere. 

Jeg vil helt klart anbefale den til alle som ønsker sig inspiration til at blive hjulpet godt på vej til en god mundtlig formidling."

- Laura Kamis Wrang, skuespiller, fortæller, indtaler og underviser i oplæsning og fortælling

Skjul beskrivelse
Medier

"»Fra øje til øre« leverer velformidlet guide til oplæsningens kunst. Den kommer omkring og til bunds i alle de centrale elementer, der er vigtige for den gode oplæsning og forberedelsen af den. Vil være særdeles relevant for kommende lærere: Her kan man ruste sig til oplæsninger, der fanger og fænger. Men bogen rummer også gode overvejelser over, hvordan man i folkeskolen kan arbejde med... Læs mere

Medier

"»Fra øje til øre« leverer velformidlet guide til oplæsningens kunst. Den kommer omkring og til bunds i alle de centrale elementer, der er vigtige for den gode oplæsning og forberedelsen af den. Vil være særdeles relevant for kommende lærere: Her kan man ruste sig til oplæsninger, der fanger og fænger. Men bogen rummer også gode overvejelser over, hvordan man i folkeskolen kan arbejde med oplæsning i forbindelse med arbejdet med digte, spoken words, poetryslam og sågar ældre litteratur." - Folkeskolen, nr. 19 2017, Lars Stubbe Arendal

"et kærkomment bidrag til en disciplin der fortjener langt større opmærksomhed, og som på mange måder har mere relevans i dag end nogensinde når teksten skal vækkes til live og gå fra øje til øre. Uanset om interessen er privat eller professionel, er bogen en lettilgængelig og praktisk guide for alle med interesse for oplæsning og mundtlig formidling i litteratur, ty, radio, speak og podcast - i kirken eller på scenen, i studiet eller live." - Tim Ammitzbøll Gudkov, Retorikmagasinet

"Dækningen af de mange genrer er en særlig styrke ved bogen, og det samme er de løbende indspark af fagfolk, praktikere og andre eksperter fra en lang række fagområder der ærligt og detaljeret deler ud af egne erfaringer. (...) Uanset om interessen er privat eller professionel, er bogen en lettilgængelig og praktisk guide for alle med interesse for oplæsning og mundtlig formidling i litteratur, tv, radio, speak og podcast" - RetorikMagasinet nr. 105, December 2017

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Indhold

Forord 11
 Hvorfor denne bog? 11
 Tak! 13
 Bogens opbygning 14

DEL 1 · INTRODUKTION TIL OPLÆSNING

1. Hvad er oplæsning? 21
 Introduktion til oplæsning 21
 Sprog, stemme og musik som forståelsesramme 23
 Spektret fra højtlæsning til performance 25
 Oplæsning i et historisk perspektiv 30

2. Fra øje til øre 33
 Tale og skrift 33
 Oplæsning gennem øret 34
 Med en fod i begge lejre 35
 Fortolkning i oplæsning    36
 Oplæsning handler om oplevelse af teksten 39

3. Hvilke situationer læser man op i?  43 
 Kend situationen inden oplæsningen 44
 Case: Et eksempel på en situationsanalyse 50

4. Nærlæsning: At analysere en tekst, så man forstår den 55
 
Den grammatiske og syntaktiske nærlæsning 56

DEL 2 · STEMMEN OG KROPPEN
Stemme og krop i oplæsning 65
 Spejlneuroner 66

5. Stemmen 69
 Stemmeteknikkens fire områder 70
 Projicering af stemmen 79

6. Kroppen 83
 Overensstemmelse mellem krop, stemme og oplæsning 83
 Grounding 84
 Kropslig parathed 85
 Engageret mimik 86
 Øjenkontakt som formidlingsmarkør 87
 Udfordringen med den låste gestik 88
 Nervøsitet 89

7. Tre opvarmningsprogrammer 95 
 Øvelsessæt 1: Lang opvarmning 95
 Øvelsessæt 2: Kortere opvarmning 98
 Øvelsessæt 3: Opvarmning i bilen   99

DEL 3 · DEN MUNDTLIGE MIKSERPULT
Introduktion til den mundtlige mikserpult 105
 Mundtlighedskriterierne 106
 Et frit, men begrundet valg 107

8. Frasering 109
 Pauser 110
 Tryk 116
 Stød 121
 Intonation: Sætningsmelodien i sproget 123
 Frasering opsummeret 128

9. Tempo og rytme 133
 Tempo 133
 Rytme 139

10. Artikulation 143
 Artikulation er det vigtigste for forståelsen 144
 Tydelig tale, ikke skriftnær udtale 144
 Skru op, eller skru ned 145
 Hold øje med de hyppigste ord 146
 Gør den gode artikulation til en vane 147
 Hvordan arbejder man med artikulation? 148
 Fonetik: Lydene i det danske sprog 148
 Mundens muskler og kæben 153
 Tekster, der træner artikulationen 156
 Ekspressiv artikulation 157

11. Klang 163
 Andre klangforbedringer 165
 Klangarbejde kræver tid 166
 Klang og personkarakteristik 166

12. Volumen 169

DEL 4 · UDFORDRINGER I FORSKELLIGE OPLÆSNINGSGENRER
Fire udfordrende områder 175

13. Oplæsning af egne manuskripter og tekster 177
 Oplæsning som skriveredskab 178
 Forfatteroplæsning 180
 Prædikenoplæsning 181
 Nyhedsoplæsning 184
 Featurespeaks, reportagespeaks og podcasts 190
 Speaks til reklamer, programmer, trailere m.m.  195

14. Digte 201
 Transparens og opacitet 201
 Enjambement 202
 Metriske digte 203
 Frie digte 212
 Visuelle digte 216
 Spoken word og poetry slam 217

15. Oplæsning i gudstjenesten 225
 Teologiske, situationelle overvejelser om oplæsning 225
 Gudstjenestens liturgi 228
 Bibelteksterne 229
 Bønnerne fra alteret (kollekterne) 237
 Hyppigt læste tekster 238

16. Ældre tekster 245
 Seks arbejdsspørgsmål til at åbne teksten 246

DEL 5 · PRAKTISKE TIPS OG TRICKS

Fra forberedelse til scene 253
 Træn en knap ad gangen 253
 Brug et kamera eller en diktafon 253
 Få andre til at lytte og give feedback 254
 Skriv i teksten 254
 Ret i teksten, hvis den ikke egner sig til oplæsning 255
 Indret din scene 255
 Imitatio lær af de bedste og de værste 260

Litteratur 263

Kilder 267 

Indeks 269

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.