Bogcover til Filtret ind
Kig i bogen

Filtret ind

Medieret undervisning i et aktør-netværksperspektiv

Et filter er noget, man enten ser igennem, eller som filtrerer noget, fx vand eller kaffe. En stor del af virkeligheden oplever vi medieret, dvs. at verden, som vi opfatter den, har været gennem usynlige, men formaterende filtre.

Hvis noget er filtret ind, skifter betydningen, for så taler vi pludselig i garnmetaforer, hvor tråde mødes, og netværk har knudepunkter. Denne bog betjener sig af både den første og anden betydning samt en tredje, infiltration.

Infiltration kan betegne, at ens muskler i nakken er låste, eller at man har infiltreret fjenden. Også disse betydninger er med, for teknologien infiltrerer vores liv fra morgen til aften, fra skole over arbejde til fritid. Og den gør noget ved os, samtidig med at den er svær at vriste sig fri af.

Bogens fokus er undervisning. Ikke undervisning i bred almindelighed, men det, der sker, når teknologi bringes ind i undervisningslokalet og ændrer det netværk, som enhver undervisningssituation er spundet ind i.

Det afgørende projekt er at løsne knuderne og filtre trådene ud for at forstå, hvordan mennesker og teknologi er forbundet i netværk, hvor de ikke er modsætninger, men integrerede i hinanden.

Bogens kapitler er tematisk ordnede, men er vinkler på samme problemstilling: Hvad gør vi med it, og hvad gør it ved os? Målet er ikke at udtømme emnet eller hævde, at her er sandheden om medieret undervisning. Tværtimod. Målet er at forstyrre vanetænkningen og forstå undervisningens økosystemer i en verden, der er stærkt forandret.

BOGEN VANDT SAMFUNDSLITTERATURS LÆREBOGSPRIS 2016

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2017), 339 sider
    ISBN: 9788759329825
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2017), 339 sider
    ISBN: 9788759330722
    Academic Books
    195,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Johannes Fibigers bog er både aktuel og relevant indenfor læringsfeltet. Bogen er velresearchet, og formidler både aktør-netværksteorien og tilstødende teoretiske perspektiver rigtig fint. Der hvor Fibigers bog virkelig rykker er dog i anvendelsen af teorierne på cases, eksempler og nye tendenser indenfor undervisningsområdet og læringsfeltet. Absolut anbefalelsesværdig. Alt i alt er bogen er rigtig stimulerende læsning, og jeg kan bestemt forestille mig at henvise til den på læseplanen til de studerende, den efterlader mig med mersmag for Fibigers fagprosa." - Magne Kolstad, lektor Aalborg Universitet, Institut for Læring og Filosofi

Medier

"Filtret ind er ambitiøs i sin form, for den sigter ikke mod kun at levere én bestemt mening eller henvise til eksemplarisk anvendelse af et robust design til undervisning, men arbejder mod at transformere. Bogen vil have læseren til at ændre perspektiv, være nysgerrig og kritisk handlende.

Det hele serveres elegant og på en jordnær måde, så de utallige nævnte teoretikere og filosoffer og andet nævnt godtfolk giver mening og liv til stoffet i bogen."

- Kenneth Hansen, Folkeskolen.dk

Indholdsfortegnelse

Indhold

Forord Filtret ind i blåt 8

Indledning Problemidentifikation 12
    At se verden i et sandkorn 15
    Bogens struktur et netværk strakt ud 18

1. De sorte bokse 20
    Historiens indfældede bokse 23
    Sproglig virkelighed 25
    Medieret virkelighed 29
    Teknologi som kroppens forlængelse 32

Case 1. Til Counter-Strike med VR-briller 36

2. Rhizomet som netværkstype 44
    Filterboblen 47
    Bruno Latours indre netværk 49
    Livet i laboratorierne 52
    Rhizomet 54
    Netværksanalyse 57

Case 2. Vis mig dit netværk 62

3. Didaktisk design 68
    Ting, teknologier og affordances 70
    Hvad er didaktik? 75
    Hvad er didaktisk design? 77
    Læringsteori og Latour 83

Case 3. Filmproduktion i Virklund 88

4. Cross-Action-Spaces 94
    Skolen som lærings- og magtrum 96
    Odder-projektet 100
    Didaktisk design og lærerens performance 104

Case 4. Vi er teknologi 110

5. Videndelingens økosystemer 116
    Viden og ikke-viden 118
    Vidensformer 122
    Vidensamfundets økosystemer 127
    Skolen i det postfaktuelle samfund 132
    Kildekritik i skolens økosystem 133

Case 5. ThingLink 140

6. Materialitet og form 146
    Learning by Dewey 148
    Materialitet 151
    Ting 153
    Form og indhold 156
    FabLabs 159
    Robotterne kommer 163

Case 6. Stop motion-film i undervisningen 168

7. Flipped learning og MOOC s 176
    Blended Learning 177
    Flipped Learning 182
    MOOC s 186
    Læringsplatforme og portaler 190
    Kan old være cool? 194

Case 7. Livestreamet undervisning 198

8. Multimodalitet og digital læsning 206
    Hvad er tegn? 209
    Semiotikkens fædre 211
    Hvad er modaliteter? 215
    Kognitiv semantik 220
    Digital læsning 225

Case 8. Transduktion og remediering 232

9. Performance og performativer 240
    Arenaer for handling 244
    Læreren som performer 250
    Performativer 254
    Ansigtsløs kommunikation 259
    De sociale mediers retorik 262

Case 9. Performance i tv-serien Skam 266

10. Vi har aldrig/længe været moderne 278
    Vi har aldrig været moderne 281
    Fortællinger om moderniteten 286
    Identitetens paradoks 291
    Augmented reality 294
    Skolen i det senmoderne 300

Case 10. Digital dannelse 304

Afsluttende uvidenskabeligt efterskrift 314
    Praktiske anvisninger til efterprøvelse 315
    Ti dogmeregler 319

Litteraturliste 322

Indeks 332

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik