Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Fiktionalitet

Denne bog introducerer begrebet fiktionalitet og viser, hvordan fx politiske taler, dokumentarfilm og facebook-opdateringer kan benytte sig af fiktionaliserede former for kommunikation.

Fiktionalitet anvendes således både i og uden for traditionelle fiktioner som et middel til at opnå bestemte mål i virkeligheden. Fiktionalitet bør derfor ikke kun...

Læs mere

Denne bog introducerer begrebet fiktionalitet og viser, hvordan fx politiske taler, dokumentarfilm og facebook-opdateringer kan benytte sig af fiktionaliserede former for kommunikation.

Fiktionalitet anvendes således både i og uden for traditionelle fiktioner som et middel til at opnå bestemte mål i virkeligheden. Fiktionalitet bør derfor ikke kun forbindes med romaner, noveller eller spillefilm, men også med andre former for tekster og fortællinger.

Gennem en række analyser vises det i bogen, hvordan afsendere kan bruge fiktionalitet strategisk til fx selvfremstilling, politisk spin, samfundskritik og som redskab til udvikling af den kunst og kulturscene, der i tiltagende grad er medialiseret.

Bogen henvender sig til studerende ved lange og mellemlange uddannelser, hvor der undervises i dansk, litteratur eller kultur og medier, og vil være interessant for gymnasie- og seminarielærere i forbindelse med tværfaglige samarbejder.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2013), 
185 sider
Vejl. Pris
198,-
ISBN 9788759316368
E-bog (LIX)
1. udgave (2013), 
185 sider
Vejl. Pris
165,-
ISBN 9788759323540

Anmeldelser

Medier

"En lille, uprætentiøs og redelig bog lægger op til en tiltrængt afklaring af begreberne fiktionalitet og fiktionalisering."

... Læs mere
Medier

"En lille, uprætentiøs og redelig bog lægger op til en tiltrængt afklaring af begreberne fiktionalitet og fiktionalisering."

Kai Sørlander i Weekendavisen, 16. august 2013

 

"Via en grundig gennemgang af flere konkrete cases fra mange forskellige genrer anskueliggøres fiktionalitet som strategi, både når den lykkes, og når den ikke lykkes."

Birgitte Amalie Fristrup Thorn i Kulturkapellet, 1. august 2013

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Introduktion · 7

1. Fiktion og fiktionalisering historisk anskuet · 13

Et omdiskuteret begreb · 13

Begrebets relationer · 15

Tre vigtige teoretiske positioner i fiktionsteorien · 17

En panfiktionalistisk position · 18

En similaristisk/non-fiktionalistisk position · 19

En separatistisk/exceptionalistisk position · 20

Adskillelse af fakta- og fiktionsfortællinger · 20

Syntaktiske tilgange · 21

Semantiske tilgange · 22

De tre positioner og Karl Ove Knausgårds Min Kamp · 24

Fiktionalisering som retorisk strategi · 27

2. Fiktionalitet som retorisk strategi · 29

Fiktionalitet vs. fiktion · 33

Metodiske konsekvenser · 39

Ti teser om fiktionalitet · 43

3. Fiktionstvetydige værker · 47

Hvad er fiktionstvetydige værker? · 48

Fiktionstvetydige værker og det medialiserede landskab · 50

Montecore. En unik tiger · 53

Klovn · 61

Rygteskabelse gennem fiktionalisering · 62

Fiktionalisering som katarsis · 63

Klovn-diskurs i virkeligheden · 64

Rygtecase · 65

Montecore. En unik tiger og Klovn: Fiktionalitetsteoriens potentiale i analysen af fiktionstvetydige værker · 68

Montecore. En unik tiger · 70

Klovn · 71

4. Fiktionaliseret politik og politiseret fiktion · 75

Politisk fiktionalisering: Ambassadøren · 79

Politisk fiktionalisering: Vi er alle Neda · 84

Fiktionaliseret politik: Sverigedemokraternas valgvideo · 91

Fiktionaliseret politik: Obamas  Lion King -tale · 94

Opsummering · 101

5. Fiktionalitet i sociale medier · 103

Facebook og selvfremstilling · 105

Blogs og fiktionalisering · 111

YouTube, viral markedsføring og hverdagskreativitet · 118

Opsummering · 124

6. Nye perspektiver på generisk fiktion · 127

Teoretisk opsamling   hvad har vi sagt om fiktionalitet? · 127

Hovedpointer · 129

Borgen · 132

Lars von Triers Melancholia · 136

Hunger Games   Collins og kampen for retfærdighed · 140

Formelt · 141

En simpel retorisk model · 145

Selve modellen · 147

Konklusion · 151

Litteratur · 155

Indeks · 165

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.