Digitale samtaler | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Digitale samtaler

En digital samtale kan defineres som et møde mellem mindst to personer, hvor der udveksles information og mening via et digitalt medie, fx en computer, tablet eller mobiltelefon. Fælles for den type samtaler er, at der er tale om digitale samtaler indledt i forholdsvis lukkede rum (vennekreds, familie, kolleger) mellem en afgrænset, mindre gruppe af...

Læs mere

En digital samtale kan defineres som et møde mellem mindst to personer, hvor der udveksles information og mening via et digitalt medie, fx en computer, tablet eller mobiltelefon. Fælles for den type samtaler er, at der er tale om digitale samtaler indledt i forholdsvis lukkede rum (vennekreds, familie, kolleger) mellem en afgrænset, mindre gruppe af mennesker.

En digital samtale, digital samtaletråd eller enkeltbesked er noget i sig selv, men er også noget i kraft af de tråde, der potentielt har foregået før denne samtale og potentielt vil forekomme efter samtalen. En digital samtale er typisk en lille bid af en meget større samtale over tid.

Med udgangspunkt i eksempler på e-mail, sms-besked, chat og snapchat giver denne bog metodisk og analytisk inspiration til at undersøge den digitale samtale i et medie- og kommunikations­videnskabeligt perspektiv, som også indeholder den mediehistoriske sammenhæng i tæt berøring med det visuelle aspekt.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
130 sider
Vejl. Pris
40,-
ISBN 9788759328545
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2018), 
130 sider
Vejl. Pris
110,-
ISBN 9788759332115

Anmeldelser

Underviser

Jeg synes på mange måder, at bogen kommer godt og vidt omkring. Den kommer godt i mål både indholds- og formidlingsmæssigt. Den er meget læsværdig. Jeg er meget vild med det korte kapitel 6. Det vil jeg gerne læse noget mere om, for det har mange spændende implikationer. Jeg skal selv til at skrive om interjektioner og affekt etc. og her bliver det uomgængeligt også at diskutere presence,... Læs mere

Underviser

Jeg synes på mange måder, at bogen kommer godt og vidt omkring. Den kommer godt i mål både indholds- og formidlingsmæssigt. Den er meget læsværdig. Jeg er meget vild med det korte kapitel 6. Det vil jeg gerne læse noget mere om, for det har mange spændende implikationer. Jeg skal selv til at skrive om interjektioner og affekt etc. og her bliver det uomgængeligt også at diskutere presence, intimitet og involvering. Godt gået!!! - Chatforsker, Aarhus Universitet

De digitale samtaler er alle steder, og vi kan ikke undgå dem. Men hvordan lærer vi så at fortolke og afkode dem? Det hjælper denne bog dig med. Du bliver taget i hånden og får et overskueligt indblik i den digitale kommunikation. Hvis du har fingrene i kommunikation eller digital journalistik er bogen et must-read. ( ) Helt klart læseværdig. - Studerende, Journalistik med speciale i politisk filosofi, september 2018

Skjul beskrivelse
Medier

Bogen er et godt udgangspunkt for den, som gerne vil analysere og forstå digitale samtaler, hvad enten analysen er akademisk eller til intern brug i virksomheder. - RetorikMagasinet 107, august 2018

Læs mere
Medier

Bogen er et godt udgangspunkt for den, som gerne vil analysere og forstå digitale samtaler, hvad enten analysen er akademisk eller til intern brug i virksomheder. - RetorikMagasinet 107, august 2018

Skjul beskrivelse

Yderligere information

Kapitel 1
INDLEDNING 9
Medieudvikling fra postkort og brev til sms og snapchat 10
Hvorfor denne bog? 13
Valg af empiri 15
Brevet og e-mailen som samtale 16
Bogens opbygning 18

Kapitel 2
DEN DIGITALE SAMTALE 19
Digitale samtaler nye og sociale medier? 22
Hvordan ser digitale samtaler ud? 25
Den visuelle digitale samtale 29
Eksempel 1. Snapchatbesked 30
Eksempel 2. Snapchatbesked 30
Emotikoner og emojier 31
Intimitet og det såkaldt lukkede rum: en illusion? 32
Eksempel 3. Sms-besked på Twitter 34
Eksempel 4. Chatbesked på Twitter 34

Kapitel 3
MEDIALISERING OG DIGITAL KULTUR 37

Kapitel 4
TRE ANALYTISKE GREB 43
Computermedieret diskursanalyse 44
Eksempel 5. E-mails blandt kolleger 51
Mediemæssige variabler 54
Situationelle variabler 57
E-mailens grundlæggende komponenter 60
Eksempel 6. E-mail og personlig identitet 64
Eksempel 7. Indbakken og afsenderstatus 69
Neksusanalyse 72
Medialektale træk 77
Eksempel 8. iMessage/sms-besked mellem mor og søn 81
Eksempel 9. Sms-besked mellem far og datter 89

Kapitel 5
E-MAIL, SMS-BESKED, CHAT OG SNAPCHAT 91
E-mailens historie (kort) 91
Udvalgte tal om anvendelse af e-mails 92
Eksempler på forskning i e-mails 93
Sms-beskedens historie (kort) 96
Udvalgte tal om anvendelse af sms-beskeder 96
Eksempel 10. Besked fra Metroselskabet 97
Eksempler på forskning i sms-beskeder 98
Chattens historie (kort) 100
Udvalgte tal om anvendelse af chat 100
Eksempler på forskning i chat 101
Eksempel 11. Chat som kundeservice med humor 103
Snapchats historie (kort) 103
Eksempel 12. Snap fra Laura Lindahl 104
Eksempel 13. Snap fra Pia Olsen Dyhr 104
Udvalgte tal om anvendelse af Snapchat 106
Eksempler på forskning i Snapchat 106
Udvalgte eksempler på Snapchat 109
Eksempel 14. Snap til alle følgere 111
Eksempel 15. En-til-en-snap 111
Eksempel 16. Snaps fra udenrigsminister Anders Samuelsen 113

Kapitel 6
INVOLVERING OG NÆRVÆR 114
Eksempel 17. De seneste 69 emojier. Foto: Emojipedia 120

Kapitel 7
AFRUNDING 121

REFERENCER 126

INDEKS 139

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.