Dialog til en forandring | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Dialog til en forandring

Dialog til en forandring handler om, hvordan ledere kan gøre den vanskelige samtale til en konstruktiv og udviklende dialog.

Ledere kommer ind imellem i den situation, at en medarbejder ikke opfører sig på en måde, som lederen mener er hensigtsmæssig. Det kan være en medarbejder, der ofte kommer for sent, sender for mange private e-mails, har...

Læs mere

Dialog til en forandring handler om, hvordan ledere kan gøre den vanskelige samtale til en konstruktiv og udviklende dialog.

Ledere kommer ind imellem i den situation, at en medarbejder ikke opfører sig på en måde, som lederen mener er hensigtsmæssig. Det kan være en medarbejder, der ofte kommer for sent, sender for mange private e-mails, har stor modstand mod forandringer, skaber intriger og dårlig atmosfære, er påvirket af alkohol, eller har personlige problemer, som påvirker arbejdsindsatsen negativt etc.

I de tilfælde er det lederens opgave at indlede en dialog, for at situationen kan gå i en mere positiv retning.

Denne dialog kaldes 'en vanskelig samtale'. Det vanskelige ligger i, at emnerne enten er meget personlige, ømtålelige, alvorlige eller i, at lederen kan være bekymret for samtalens konsekvenser for både ham selv og virksomheden.

Dialog til en forandring giver bl.a. svar på:

- Hvornår en medarbejder er modtagelig for lederens budskab
- Hvad der skal til for at skabe en ærlig og tillidsfuld dialog
- Hvorfor anerkendelse er så vigtigt
- Hvad der skal til for, at medarbejdere bliver motiverede
- Hvordan man argumenterer effektivt i en dialog.

Bogen bygger på teori hentet fra retorikken, psykologien, pædagogikken og sociologien. Samtidig er den krydret med cases, der konkret illustrerer den gennemgåede teori.

Bogen henvender sig først og fremmest til ledere med personaleansvar og til konsulenter, der til daglig arbejder med organisations- og ledelsesudvikling. Men alle, der interesserer sig for dialogisk kommunikation fx i forbindelse med salg, undervisning, træning eller rådgivning, kan have glæde af bogen.

Bogen er udkommet i serien Den kommunikerende organisation.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2001), 
135 sider
Vejl. Pris
39,-
ISBN 9788759309001

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Anmod

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Lone Fredensborg på lfr@samfundslitteratur.dk.