Søgefelt

Content section

Bag nyhederne

- værdier, idealer og praksis

Hvorfor bliver nogle begivenheder til nyheder? Og hvilke nyhedsværdier hersker på danske redaktioner?

Bag nyhederne er en sociologisk undersøgelse af dansk nyhedskultur, som giver et sjældent indblik i hverdagens journalistiske praksis.

Bogens kvalitative analyser tegner et billede af en journalistisk professionskultur, hvor udvælgelse,...

Læs mere

Hvorfor bliver nogle begivenheder til nyheder? Og hvilke nyhedsværdier hersker på danske redaktioner?

Bag nyhederne er en sociologisk undersøgelse af dansk nyhedskultur, som giver et sjældent indblik i hverdagens journalistiske praksis.

Bogens kvalitative analyser tegner et billede af en journalistisk professionskultur, hvor udvælgelse, prioritering og vinkling af nyheder ofte er præget af interne spil om anerkendelse og prestige imellem journalisterne - en kultur hvor idealet er den selvstændige, dagsordensættende solohistorie, der er et resultat af et tålmodigt gravearbejde.

Det er dog samtidig en kultur, hvor hverdagen kendetegnes ved et højt produktionspres og korte deadlines, der producerer en stadig strøm af egenhistorier: forskellige aftapninger og vinkler på baggrund af en fælles mediedagsorden.

Ved siden af de fem journalistiske nyhedskriterier foreslår Ida Schultz således et sjette og tavst nyhedskriterium: eksklusivitetskriteriet, der beskriver, hvordan historier og vinkler til stadighed måles på det journalistiske solo-barometer.

Bogen anbefales til alle, der interesserer sig for massemedier, kommunikation og journalistik, og som ønsker et indblik i den professionelle kultur og i de herskende værdier bag om nyhederne.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Illustreret: Ja
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
2. udgave (2011), 
273 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788759316054
E-bog (LIX)
1. udgave (2011), 
273 sider
Vejl. Pris
160,-
ISBN 9788759324936

Yderligere information

Forord ... 7

Kapiteloversigt ... 11

1. Nyhedsværdier og journalistisk praksis ... 15

2. Nyhedsarbejde ... 33

3. Nyhedssociologi i et feltperspektiv ... 71

4. Kulturproduktion og Nyhedshabitus ... 99

5. Positionering af nyhederne ... 129

6. Solo, selvjustits og egenhistorier: Medspillende modspillere ... 161

7. Den gode journalist: Fra Formidling til Afsløring ... 193

8. Den stærke praktikkultur ... 223

9. Nyhedsprioritering ... 247

Litteratur ... 257

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Kontakt marketing

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.