1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution

Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at være ganske sejlivet. Men hvordan opstod den egentlig? Hvor kom den fra? Og hvorfor blev den så udbredt? 

1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution giver et detaljeret indblik i en af...

Læs mere

Alle steder i det danske uddannelsessystem arbejder man i dag med gruppearbejde og projekter. Denne pædagogiske model har efter fem årtier vist sig at være ganske sejlivet. Men hvordan opstod den egentlig? Hvor kom den fra? Og hvorfor blev den så udbredt? 

1968: Studenteroprør og undervisningsrevolution giver et detaljeret indblik i en af studenteroprørets centrale sejre, nemlig opgøret med den traditionelle universitetsundervisning. En sejr, som ikke først og fremmest var resultatet af ølkassetaler og spektakulære aktioner, men snarere de studerendes arbejde med at omforme de radikale paroler til nye studieordninger, eksamensbestemmelser og pensumlister. Med afsæt i sine egne erfaringer fra sociologistudiet i årene 1968-1975 viser Finn Hansson, hvordan det lykkedes de studerende at indføre en helt ny universitetspædagogik.

Bogen er dog ikke blot et bidrag til universitetshistorien. Den rejser også aktuelle spørgsmål om, hvilke deltagerforudsætninger det projekt- og problembaserede gruppearbejde har i dag, hvor de studerende er underlagt en stadig strammere styring af studietiden.

Forlag: Roskilde Universitetsforlag
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2018), 
117 sider
Vejl. Pris
50,-
ISBN 9788778675125
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2018), 
117 sider
Vejl. Pris
111,-
ISBN 9788778675187

Yderligere information

Forord: Progressive praktikere 7

Forfatterens forord 9

Indledning 13
Den valgte undersøgelsesform 21
Bogens opbygning 24

KAPITEL 1
Studenteroprør og uddannelsesreformer set fra Sociologisk Institut 27
Sociologistudiet i 1960 erne 27
Organisatorisk læring i en antiautoritær studenterbevægelse 30

KAPITEL 2
Konflikterne på Sociologisk Institut i 1968 og årene efter 39
Konflikternes betydning for studenterpolitikken 47

KAPITEL 3
Mod reformer: Ny studieordning, nye undervisningsformer 51
Første skridt: Udvikling af idéer om nye studieformer 54
Næste skridt: Hvordan blev idéerne realiseret? 61

KAPITEL 4
De politiske vilkår for universiteterne i årene 1960-1972 75
Sammenfald af forskellige interesser 82

KAPITEL 5
Afrunding: Studenteroprørets arv 85
Et komplekst forløb med mange aktører 85
Reformer i den aktuelle universitetspolitik 90

APPENDIKS
Hvad skete der med sociologistudiet i årene efter 1972? 95

Slutnoter 99

Litteratur 107

Indeks 115

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.